Loading

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer je namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaal je hier 0% btw over. Wij leggen je in dit blog uit hoe het zit. 

 

Moet ik btw rekenen over de verzendkosten?

Als je bijvoorbeeld producten verkoopt in een webshop reken je vaak ook verzendkosten door naar jouw klanten. Moet je hier nou btw over rekenen? Het antwoord is ja, verzendkosten zijn belast met btw (omzetbelasting). Er wordt vaak gedacht dat dit niet hoeft omdat de post en pakketten die je verstuurd met PostNL vrijgesteld zijn van btw. Echter moet je als ondernemer wel gewoon btw berekenen over de verzendkosten die je rekent naar jouw klanten. 

 

Welk btw-tarief geldt voor verzendkosten?

Over de verzendkosten dien je het btw-tarief te rekenen wat geldt voor de producten die je verzendt. Verkoop je producten waarover het btw-tarief 21% is, dan reken je over de verzendkosten ook 21% btw. Is de btw over de producten die je verkoopt 9%? Dan rekent je over de verzendkosten ook het 9% btw-tarief.

Wanneer je meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. Wanneer de goederen die je verkoopt btw-vrijgesteld zijn dan hoef je over de verzendkosten ook geen btw te rekenen. 

Heb je je eigen boekhouding bijgehouden, maar wil je zeker weten dat alles klopt? Met onze Boekhoudcheck kijken we jouw administratie na in jouw boekhoudprogramma.We controleren of alles juist geboekt is, of er geen belangrijke zaken ontbreken en geven je een helder adviesrapport mee.

 

Waarom wordt er btw gerekend over verzendkosten?

De Belastingdienst heeft besloten btw te berekenen over verzendkosten om belastingontduiking te voorkomen. Wanneer er namelijk geen btw berekend zou hoeven worden over de verzendkosten dan zou je de verkoopprijs van de producten heel laag kunnen maken en de verzendkosten heel hoog, waardoor je minder btw hoeft te rekenen. Om dit te voorkomen dien je ook btw te betalen over de verzendkosten. 

Als ondernemer is het slim om je zakelijke kosten goed te begrijpen. Wist je dat sommige uitgaven je belastingvoordeel kunnen opleveren, terwijl andere juist niet aftrekbaar zijn? Onze Belastinggids helpt je om grip te krijgen op welke kosten je zakelijk mag opvoeren en waar je op moet letten.

Jouw boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Heb je vragen over hoe je de verzendkosten correct verwerkt in jouw boekhouding dan helpen wij jou hier graag bij. Als ondernemer kan je de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 99 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. Je kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Onze klanten: Kobra Diensten

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Kobus te Brake van Kobra Diensten. Kobus deelt zijn verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies hem helpt met zijn boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Mijn naam is Kobus te...

Wet DBA: Word geen DBA-ezel

Het zal eenieder niet ontgaan zijn dat de Belastingdienst de jacht op de schijnzelfstandige is begonnen. Het werken als zzp’er is daarom in veel sectoren een stuk moeilijker geworden. Om deze problemen het hoofd te bieden maken veel opdrachtgevers gebruik van...

Wanneer krijg ik bericht over de aangifte inkomstenbelasting?

Heeft u de aangifte inkomstenbelasting ingediend? Dan moet u waarschijnlijk geld betalen of krijgt u geld terug van de Belastingdienst. U moet hiervoor wachten op het bericht dat u van de Belastingdienst krijgt. Maar wanneer krijgt u deze? Wij vertellen het u in dit...

Btw berekenen over verzendkosten; wel of niet?

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer je namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaal je hier 0% btw over. Wij leggen je in dit blog uit hoe het zit.    Moet ik btw rekenen over de...

7 tips voor de administratie van uw bedrijf

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.    1. Plan elke week een vast moment  Bij een eenmanszaak met een...

Geruisloze inbreng in BV – hoe werkt het?

Er zijn verschillende manieren om een eenmanszaak om te zetten in een besloten vennootschap (BV). Een van die manieren is de geruisloze inbreng. Hoe werkt de geruisloze inbreng? Wat gebeurt er bij een geruisloze inbreng? Bij een geruisloze inbreng gaat de nieuw op te...

read more

Wet DBA: Word geen DBA-ezel

Het zal eenieder niet ontgaan zijn dat de Belastingdienst de jacht op de schijnzelfstandige is begonnen. Het werken als zzp’er is daarom in veel sectoren een stuk moeilijker geworden. Om deze problemen het hoofd te bieden maken veel opdrachtgevers gebruik van...

read more

Eenmanszaak omzetten naar een bv

Wanneer is het nu verstandig om jouw eenmanszaak om te zetten in een besloten vennootschap? Dat is een vraag waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgen. Op deze vraag is geen kant en klaar antwoord te geven. Toch kunnen ondernemers die meer dan €100.000...

read more