fbpx

Loading

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden. 

 

1. Plan elke week een vast moment 

Bij een eenmanszaak met een gemiddelde administratie adviseren wij om één uur per week in te plannen om te werken aan de boekhouding en administratie. Door wekelijks een vast moment in te plannen wordt het een routine. Op deze manier bent u nooit meer te laat voor de deadlines van de Belastingdienst. Schrijf de deadlines van de Belastingdienst ook op in je agenda en plan eventueel wat extra tijd in, in de laatste week voor de deadline.

 

2. Sorteer alle post in een map

Als u een bedrijf heeft ontvangt u veel documenten per post. Brieven van de Belastingdienst, inkoopfacturen, brieven van de Kamer van Koophandel of van je bank. Het is van belang dat u deze post goed bewaart. Wij adviseren om te beginnen met één map met daarin tabbladen. Hierin kunt u alle post die u ontvangt op datum bewaren. U kunt in een hoesje hier ook de losse bonnetjes bewaren. Wij adviseren om voor elk jaar een nieuwe map te nemen zodat u een goed overzicht houdt.

 

3. Uitstellen kost geld

Stel de administratie niet uit. Wanneer u wacht met het versturen van offertes of facturen duurt het langer voor u het geld ontvangt. Als u te lang wacht met het sturen van een offerte naar een potentiële klant, is de kans groter dat hij een andere partij vindt om zijn diensten of producten af te nemen. Daarnaast is het ook van belang dat u de belastingaangiftes op tijd betaalt. De boetes kunnen namelijk erg hoog oplopen indien u te laat betaalt. Probeer de administratie dus niet uit te stellen.

 

4. Bewaar de bedrijfsadministratie gesorteerd

Sorteer de bonnen, facturen en bankafschriften per maand in aparte mapjes. Dit kan zowel digitaal als op papier. Maak een map aan voor het jaartal. Maak daarin vervolgens twaalf mappen aan, voor elke maand één. Maak in de mappen per maand vier mappen aan:

  • Inkoopfacturen en bonnen
  • Verkoopfacturen
  • Bankafschriften
  • Brieven/ Post

5. Basisgegevens administratie voor een bedrijf

Zorg dat u in ieder geval de volgende basisgegevens in de administratie heeft staan. De fiscus beschouwt deze als basis van uw onderneming.

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie (bij goederen)
  • Inkoopadministratie
  • Verkoopadministratie
  • Loonadministratie (indien van toepassing)

6. Betaallink in de facturen

Tegenwoordig is het bij de meeste banken mogelijk om een betaallink aan te maken. Plaats deze link bij uw facturen die u verstuurt naar klanten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 40% van de klanten dezelfde dag nog betaalt, indien een betaallink bij de factuur staat. Wanneer er geen betaallink bij de factuur staat is dit slechts 5% van de klanten. 

 

7. Werk met spaarpotjes

Bij de meeste banken is het tegenwoordig mogelijk om spaarpotjes aan te maken. Wij adviseren altijd om een spaarpotje voor de btw aan te maken, hierop stort u de btw die u ontvangt en aan het einde van het kwartaal moet afdragen aan de Belastingdienst. u kunt ook een spaarpotje maken voor bijvoorbeeld investeringen die u wilt gaan doen. 

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Mocht u hulp of advies nodig hebben met het bijhouden van de administratie. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Boekhouden; 7 meest gemaakte fouten

Het is ondertussen alweer een aantal weken 2020. Tijd om de administratie over 2019 op orde te maken en de jaarafsluiting te doen. Tevens is het tijd om de btw-aangifte over het vierde kwartaal van 2019 in te dienen bij de Belastingdienst. Een drukke maand voor u als...

Btw e-books en digitale kranten verlaagd naar 9%

Veel ondernemers hebben een e-book geschreven die zij verkopen. Vanaf 1 januari zal de btw voor e-books en digitale kranten verlaagd worden van 21% naar 9%. Wat houdt dit voor u in en gaat u hierdoor meer verdienen? Wij vertellen u het vandaag in dit bericht.   Wat is...

Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

U heeft vast wel een eHerkenning voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk en is het verplicht voor ondernemers om aan te vragen? Wij zullen u precies uitleggen wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning aanvraagt, wat de kosten zijn van eHerkenning en wij vertellen u...

Heb ik recht op de mkb-winstvrijstelling?

Het is weer bijna tijd voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting. Om uw winst te verlagen, zodat u minder belasting hoeft te betalen, kunt u gebruik maken van verschillende aftrekposten. De mkb-winstvrijstelling is hier één van. In dit artikel leest u wat de...

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more