222 total views, 1 views today
Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.
1. Plan elke week een vast moment
Bij een eenmanszaak met een gemiddelde administratie adviseren wij om één uur per week in te plannen om te werken aan de boekhouding en administratie. Door wekelijks een vast moment in te plannen wordt het een routine. Op deze manier bent u nooit meer te laat voor de deadlines van de Belastingdienst. Schrijf de deadlines van de Belastingdienst ook op in je agenda en plan eventueel wat extra tijd in, in de laatste week voor de deadline.
2. Sorteer alle post in een map
Als u een bedrijf heeft ontvangt u veel documenten per post. Brieven van de Belastingdienst, inkoopfacturen, brieven van de Kamer van Koophandel of van je bank. Het is van belang dat u deze post goed bewaart. Wij adviseren om te beginnen met één map met daarin tabbladen. Hierin kunt u alle post die u ontvangt op datum bewaren. U kunt in een hoesje hier ook de losse bonnetjes bewaren. Wij adviseren om voor elk jaar een nieuwe map te nemen zodat u een goed overzicht houdt.
3. Uitstellen kost geld
Stel de administratie niet uit. Wanneer u wacht met het versturen van offertes of facturen duurt het langer voor u het geld ontvangt. Als u te lang wacht met het sturen van een offerte naar een potentiële klant, is de kans groter dat hij een andere partij vindt om zijn diensten of producten af te nemen. Daarnaast is het ook van belang dat u de belastingaangiftes op tijd betaalt. De boetes kunnen namelijk erg hoog oplopen indien u te laat betaalt. Probeer de administratie dus niet uit te stellen.
4. Bewaar de bedrijfsadministratie gesorteerd
Sorteer de bonnen, facturen en bankafschriften per maand in aparte mapjes. Dit kan zowel digitaal als op papier. Maak een map aan voor het jaartal. Maak daarin vervolgens twaalf mappen aan, voor elke maand één. Maak in de mappen per maand vier mappen aan:
- Inkoopfacturen en bonnen
- Verkoopfacturen
- Bankafschriften
- Brieven/ Post
5. Basisgegevens administratie voor een bedrijf
Zorg dat u in ieder geval de volgende basisgegevens in de administratie heeft staan. De fiscus beschouwt deze als basis van uw onderneming.
- Grootboek
- Debiteurenadministratie
- Crediteurenadministratie
- Voorraadadministratie (bij goederen)
- Inkoopadministratie
- Verkoopadministratie
- Loonadministratie (indien van toepassing)
6. Betaallink in de facturen
Tegenwoordig is het bij de meeste banken mogelijk om een betaallink aan te maken. Plaats deze link bij uw facturen die u verstuurt naar klanten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 40% van de klanten dezelfde dag nog betaalt, indien een betaallink bij de factuur staat. Wanneer er geen betaallink bij de factuur staat is dit slechts 5% van de klanten.
7. Werk met spaarpotjes
Bij de meeste banken is het tegenwoordig mogelijk om spaarpotjes aan te maken. Wij adviseren altijd om een spaarpotje voor de btw aan te maken, hierop stort u de btw die u ontvangt en aan het einde van het kwartaal moet afdragen aan de Belastingdienst. u kunt ook een spaarpotje maken voor bijvoorbeeld investeringen die u wilt gaan doen.
Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies
Mocht u hulp of advies nodig hebben met het bijhouden van de administratie. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws.
Onze klanten: de Jongste Media
Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Emma de Jongste van De Jongste Media. Emma deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met haar boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je? Mijn naam is Emma...
read moreWelke betalingstermijn moet ik hanteren voor mijn klanten?
Wanneer u een factuur gaat versturen dan kunt u hier een betalingstermijn op zetten. U wilt natuurlijk dat uw facturen het liefst zo snel mogelijk betaald worden. Wij vertellen u waar u op moet letten bij het hanteren van een betalingstermijn. Wat is een...
read moreVerandering in de btw-regels voor e-commerce
Op dit moment bestaat er veel onduidelijkheid over de btw-regels in de e-commercesector. Per 1 juli 2021 worden deze regels dan ook verduidelijkt en eerlijker voor de lokale overheden. De wijzigingen in de huidige wet- en regelgeving hebben betrekking op de levering...
read more
Recente reacties