fbpx

 1,419 total views,  1 views today

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden. 

 

1. Plan elke week een vast moment 

Bij een eenmanszaak met een gemiddelde administratie adviseren wij om één uur per week in te plannen om te werken aan de boekhouding en administratie. Door wekelijks een vast moment in te plannen wordt het een routine. Op deze manier bent u nooit meer te laat voor de deadlines van de Belastingdienst. Schrijf de deadlines van de Belastingdienst ook op in je agenda en plan eventueel wat extra tijd in, in de laatste week voor de deadline.

 

2. Sorteer alle post in een map

Als u een bedrijf heeft ontvangt u veel documenten per post. Brieven van de Belastingdienst, inkoopfacturen, brieven van de Kamer van Koophandel of van je bank. Het is van belang dat u deze post goed bewaart. Wij adviseren om te beginnen met één map met daarin tabbladen. Hierin kunt u alle post die u ontvangt op datum bewaren. U kunt in een hoesje hier ook de losse bonnetjes bewaren. Wij adviseren om voor elk jaar een nieuwe map te nemen zodat u een goed overzicht houdt.

 

3. Uitstellen kost geld

Stel de administratie niet uit. Wanneer u wacht met het versturen van offertes of facturen duurt het langer voor u het geld ontvangt. Als u te lang wacht met het sturen van een offerte naar een potentiële klant, is de kans groter dat hij een andere partij vindt om zijn diensten of producten af te nemen. Daarnaast is het ook van belang dat u de belastingaangiftes op tijd betaalt. De boetes kunnen namelijk erg hoog oplopen indien u te laat betaalt. Probeer de administratie dus niet uit te stellen.

 

4. Bewaar de bedrijfsadministratie gesorteerd

Sorteer de bonnen, facturen en bankafschriften per maand in aparte mapjes. Dit kan zowel digitaal als op papier. Maak een map aan voor het jaartal. Maak daarin vervolgens twaalf mappen aan, voor elke maand één. Maak in de mappen per maand vier mappen aan:

  • Inkoopfacturen en bonnen
  • Verkoopfacturen
  • Bankafschriften
  • Brieven/ Post

5. Basisgegevens administratie voor een bedrijf

Zorg dat u in ieder geval de volgende basisgegevens in de administratie heeft staan. De fiscus beschouwt deze als basis van uw onderneming.

  • Grootboek
  • Debiteurenadministratie
  • Crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie (bij goederen)
  • Inkoopadministratie
  • Verkoopadministratie
  • Loonadministratie (indien van toepassing)

6. Betaallink in de facturen

Tegenwoordig is het bij de meeste banken mogelijk om een betaallink aan te maken. Plaats deze link bij uw facturen die u verstuurt naar klanten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 40% van de klanten dezelfde dag nog betaalt, indien een betaallink bij de factuur staat. Wanneer er geen betaallink bij de factuur staat is dit slechts 5% van de klanten. 

 

7. Werk met spaarpotjes

Bij de meeste banken is het tegenwoordig mogelijk om spaarpotjes aan te maken. Wij adviseren altijd om een spaarpotje voor de btw aan te maken, hierop stort u de btw die u ontvangt en aan het einde van het kwartaal moet afdragen aan de Belastingdienst. u kunt ook een spaarpotje maken voor bijvoorbeeld investeringen die u wilt gaan doen. 

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Mocht u hulp of advies nodig hebben met het bijhouden van de administratie. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Regels omtrent afschrijven

Heeft u voor uw onderneming geïnvesteerd in een bedrijfsmiddel waarvan de aanschafkosten meer bedroegen dan €450? Dan krijgt u te maken met de regels omtrent afschrijven. Het is belangrijk om deze regels gelijk in het jaar van aanschaf van het bedrijfsmiddel goed toe...

Dropshipping vragen beantwoord door onze jurist

Steeds vaker hoor ik (jonge) ondernemers die beginnen aan dropshipping. Er zijn dan ook tientallen online cursussen te volgen over dropshippen. Daarnaast zijn er op de sociale media een handjevol bekende dropshippers te vinden die veel geld verdiend hebben met...

Factuur kwijtschelden of crediteren mag dat?

Een aantal weken geleden heb ik de stappen doorgenomen wat u moet doen als een opdrachtgever zijn factuur niet op tijd betaalt. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat zelfs na het versturen van een sommatiebrief en het inschakelen van een incassobureau de opdrachtgever...

AOv ziekteverzuim collectief voor zzp’ers

Vanuit de overheid is er voor zzp'ers geen financieel vangnet wanneer u arbeidsongeschikt raakt. Om die reden is het slim om als zzp'er een AOV af te sluiten. Een AOV kan echter erg duur zijn, daar heeft Social Market AOv een oplossing voor: het goedkoopste...

Algemene voorwaarden: heb ik ze nodig?

Algemene voorwaarden - de “kleine lettertjes” - veel ondernemers hebben ze al op laten stellen, maar nog lang niet alle ondernemers hebben dit laten doen. Ondanks dat het niet verplicht is om deze voorwaarden op te stellen kan het wel een hoop problemen voorkomen. Met...

Zakelijke kosten maken om het kosten maken

Laatst belde een zzp’er mij op met de volgende vraag: “Van mijn collega had ik gehoord dat ik meer kosten moet maken, hoe kan ik meer kosten maken?’’. Ik vind dat altijd een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je moet voorkomen dat je als zzp’er kosten gaat maken...

read more

Onze klanten: LOCALFAVS

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Evelyne de Jong van LOCALFAVS. Evelyne deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met zijn boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Begin van 2020...

read more

Hoe vitaal is uw bedrijf? Doe de gratis scan

Heeft u een MKB-bedrijf gevestigd in Flevoland en bent u benieuwd hoe vitaal uw organisatie is? Het MKB Schakelteam heeft een vitaliteitsscan ontwikkeld, waarmee direct helderheid ontvangt over hoe u ervoor staat op de zes thema’s: strategie; organisatie; personeel;...

read more