fbpx

 25 total views,  1 views today

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer u namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaalt u hier 0% btw over. Wij leggen u in dit blog uit hoe het zit. 

 

Moet ik btw rekenen over de verzendkosten?

Als u bijvoorbeeld producten verkoopt in een webshop rekent u vaak ook verzendkosten door naar uw klanten. Moet u hier nou btw over rekenen? Het antwoord is ja, verzendkosten zijn belast met btw (omzetbelasting). Er wordt vaak gedacht dat dit niet hoeft omdat de post en pakketten die u verstuurd met PostNL vrijgesteld zijn van btw. Echter moet u als ondernemer wel gewoon btw berekenen over de verzendkosten die u rekent naar uw klanten. 

 

Welk btw-tarief geldt voor verzendkosten?

Over de verzendkosten dient u het btw-tarief te rekenen wat geldt voor de producten die u verzendt. Verkoopt u producten waarover het btw-tarief 21% is, dan rekent u over de verzendkosten ook 21% btw. Is de btw over de producten die u verkoopt 9%? Dan rekent u over de verzendkosten ook het 9% btw-tarief.

Wanneer u meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. Wanneer de goederen die u verkoopt btw-vrijgesteld zijn dan hoeft u over de verzendkosten ook geen btw te rekenen. 

 

Waarom wordt er btw gerekend over verzendkosten?

De Belastingdienst heeft besloten btw te berekenen over verzendkosten om belastingontduiking te voorkomen. Wanneer er namelijk geen btw berekend zou hoeven worden over de verzendkosten dan zou u de verkoopprijs van de producten heel laag kunnen maken en de verzendkosten heel hoog, waardoor u minder btw hoeft te rekenen. Om dit te voorkomen dient u ook btw te betalen over de verzendkosten. 

 

Uw boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Heeft u vragen hoe u de verzendkosten correct verwerkt in uw boekhouding dan helpen wij u hier graag bij. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting

Het is weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting over 2019 in te vullen. Deze aangifte dient uiterlijk 30 april 2020 verstuurd te worden. Ik geef u 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting. Gelukkig heeft de Belastingdienst al zoveel mogelijk gegevens ingevuld....

Zakelijke bankrekening; is het verplicht?

De zakelijke bankrekening, is dat eigenlijk verplicht? Wanneer u een bedrijf begint dan zijn er erg veel dingen waar u rekening mee dient te houden. Zo ook de zakelijke bankrekening, veel ondernemers vragen zich dan ook af of deze verplicht is. En wat zijn dan de...

Boekhouden in Excel – Waarom dit geen goed idee is.

Regelmatig horen wij van ondernemers dat ze boekhouden in Excel. Het programma is immers gratis en bijna iedereen heeft het wel op zijn computer staan. Echter voldoet een boekhouding in Excel in de meeste gevallen niet aan de eisen van de Belastingdienst. In dit blog...

De nieuwe KOR

Als ondernemer heb je vast wel eens van de kleineondernemersregeling (KOR) gehoord. Ben je als ondernemer in een jaar niet meer dan €1.883 aan btw verschuldigd dan kun je in aanmerking komen voor belastingvermindering. Deze regeling gaat echter per 1 januari 2020...

Btw berekenen over verzendkosten; wel of niet?

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer u namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaalt u hier 0% btw over. Wij leggen u in dit blog uit hoe het zit.    Moet ik btw rekenen over de...

Boekenonderzoek Belastingdienst; wat houdt het in?

Wanneer u een onderneming heeft dan kan er een boekenonderzoek door de Belastingdienst worden uitgevoerd. De Belastingdienst kan een bedrijfscontrole komen doen om te controleren of uw administratie op orde is. Wij leggen u uit wat zo'n boekenonderzoek precies...

Lees meer

Boekhouden in Excel – Waarom dit geen goed idee is.

Regelmatig horen wij van ondernemers dat ze boekhouden in Excel. Het programma is immers gratis en bijna iedereen heeft het wel op zijn computer staan. Echter voldoet een boekhouding in Excel in de meeste gevallen niet aan de eisen van de Belastingdienst. In dit blog...

Lees meer

Willekeurig afschrijven voor startende ondernemers

Als startende ondernemer is het vaak nodig om te investeren in bedrijfsmiddelen. Indien u investeert in bedrijfsmiddelen waarvan de waarde de €450 te boven gaat, dan krijgt u te maken met de regels omtrent afschrijven. Hierover heb ik al eerder een blog geschreven....

Lees meer