Loading

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer je namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaal je hier 0% btw over. Wij leggen je in dit blog uit hoe het zit. 

 

Moet ik btw rekenen over de verzendkosten?

Als je bijvoorbeeld producten verkoopt in een webshop reken je vaak ook verzendkosten door naar jouw klanten. Moet je hier nou btw over rekenen? Het antwoord is ja, verzendkosten zijn belast met btw (omzetbelasting). Er wordt vaak gedacht dat dit niet hoeft omdat de post en pakketten die je verstuurd met PostNL vrijgesteld zijn van btw. Echter moet je als ondernemer wel gewoon btw berekenen over de verzendkosten die je rekent naar jouw klanten. 

 

Welk btw-tarief geldt voor verzendkosten?

Over de verzendkosten dien je het btw-tarief te rekenen wat geldt voor de producten die je verzendt. Verkoop je producten waarover het btw-tarief 21% is, dan reken je over de verzendkosten ook 21% btw. Is de btw over de producten die je verkoopt 9%? Dan rekent je over de verzendkosten ook het 9% btw-tarief.

Wanneer je meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. Wanneer de goederen die je verkoopt btw-vrijgesteld zijn dan hoef je over de verzendkosten ook geen btw te rekenen. 

Heb je je eigen boekhouding bijgehouden, maar wil je zeker weten dat alles klopt? Met onze Boekhoudcheck kijken we jouw administratie na in jouw boekhoudprogramma.We controleren of alles juist geboekt is, of er geen belangrijke zaken ontbreken en geven je een helder adviesrapport mee.

 

Waarom wordt er btw gerekend over verzendkosten?

De Belastingdienst heeft besloten btw te berekenen over verzendkosten om belastingontduiking te voorkomen. Wanneer er namelijk geen btw berekend zou hoeven worden over de verzendkosten dan zou je de verkoopprijs van de producten heel laag kunnen maken en de verzendkosten heel hoog, waardoor je minder btw hoeft te rekenen. Om dit te voorkomen dien je ook btw te betalen over de verzendkosten. 

Als ondernemer is het slim om je zakelijke kosten goed te begrijpen. Wist je dat sommige uitgaven je belastingvoordeel kunnen opleveren, terwijl andere juist niet aftrekbaar zijn? Onze Belastinggids helpt je om grip te krijgen op welke kosten je zakelijk mag opvoeren en waar je op moet letten.

Jouw boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Heb je vragen over hoe je de verzendkosten correct verwerkt in jouw boekhouding dan helpen wij jou hier graag bij. Als ondernemer kan je de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 99 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. Je kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Btw-vrijgesteld als zzp’er in de zorg

Een veel gehoorde vraag bij mij op kantoor is of u btw-vrijgesteld als zzp'er in de zorg bent. Hierop is echter geen eenduidig antwoord te geven. Wij zullen het u zo specifiek mogelijk uitleggen.    Vrijgesteld worden van btw als zzp'er in de zorg Allereerst is het...

Verandering in de btw-regels voor e-commerce

Op dit moment bestaat er veel onduidelijkheid over de btw-regels in de e-commercesector. Per 1 juli 2021 worden deze regels dan ook verduidelijkt en eerlijker voor de lokale overheden. De wijzigingen in de huidige wet- en regelgeving hebben betrekking op de levering...

Debiteuren en crediteuren – de verschillen

Een paar weken geleden hadden wij een blog geplaatst over de balans. Op de balans staan onder andere de debiteuren en de crediteuren. Maar wat zijn dit en wat zijn de verschillen tussen debiteuren en crediteuren. Dit behandel ik vandaag in dit blog voor u.   Wat zijn...

Btw berekenen over de omzet

Wanneer u een bedrijf heeft, gaat u als het goed is omzet maken. U ontkomt er niet aan om over uw omzet belasting te gaan betalen en dus moet u btw berekenen over de omzet. Wij leggen in dit blog uit hoe u de btw berekent over de omzet.  Wat is btw? Btw staat voor...

Wat is het verschil tussen de inkomstenbelasting en de omzetbelasting?

Als ondernemer dient u Belastingaangifte te doen, maar soms kan het nogal verwarrend zijn wat voor belastingaangifte u moet doen en wanneer u die moet doen. Wij leggen dat graag aan u uit in onderstaand blog.    Aangifte omzetbelasting  De aangifte omzetbelasting, ook...

Wat is beter kopen of leasen zakelijk?

 Wanneer je als ondernemer een auto, machine of ander bedrijfsmiddel wilt aanschaffen, kom je vaak voor de keuze te staan: kopen of leasen. Wat is nu eigenlijk de beste keuze die je als ondernemer kunt maken? Ik leg het je graag uit. Kies je voor kopen? Dan betaal je...

read more

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more