Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer u namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaalt u hier 0% btw over. Wij leggen u in dit blog uit hoe het zit.
Moet ik btw rekenen over de verzendkosten?
Als u bijvoorbeeld producten verkoopt in een webshop rekent u vaak ook verzendkosten door naar uw klanten. Moet u hier nou btw over rekenen? Het antwoord is ja, verzendkosten zijn belast met btw (omzetbelasting). Er wordt vaak gedacht dat dit niet hoeft omdat de post en pakketten die u verstuurd met PostNL vrijgesteld zijn van btw. Echter moet u als ondernemer wel gewoon btw berekenen over de verzendkosten die u rekent naar uw klanten.
Welk btw-tarief geldt voor verzendkosten?
Over de verzendkosten dient u het btw-tarief te rekenen wat geldt voor de producten die u verzendt. Verkoopt u producten waarover het btw-tarief 21% is, dan rekent u over de verzendkosten ook 21% btw. Is de btw over de producten die u verkoopt 9%? Dan rekent u over de verzendkosten ook het 9% btw-tarief.
Wanneer u meerdere goederen met verschillende btw-tarieven op één factuur verkoopt, dan geldt het hoogste btw-tarief. Wanneer de goederen die u verkoopt btw-vrijgesteld zijn dan hoeft u over de verzendkosten ook geen btw te rekenen.
Waarom wordt er btw gerekend over verzendkosten?
De Belastingdienst heeft besloten btw te berekenen over verzendkosten om belastingontduiking te voorkomen. Wanneer er namelijk geen btw berekend zou hoeven worden over de verzendkosten dan zou u de verkoopprijs van de producten heel laag kunnen maken en de verzendkosten heel hoog, waardoor u minder btw hoeft te rekenen. Om dit te voorkomen dient u ook btw te betalen over de verzendkosten.
Uw boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies
Heeft u vragen hoe u de verzendkosten correct verwerkt in uw boekhouding dan helpen wij u hier graag bij. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws.
Belangrijke informatie over de Wet DBA
Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...
read moreWET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...
read moreOnze klanten: The M Bar
Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je? Ik ben Zoë Adriaanse en ik...
read more
Koper moet BTW betalen over de verzendkosten.
Verkoper verstuurt goederen met PostNL (geen BTW)
vraag:
Wat doet de Verkoper met de door koper betaalde BTW?
Deze btw dient u af te dragen aan de Belastingdienst.
Dus als je met je webshop een pakket verstuurt aan iemand maar geen BTW zou berekenen, ook niet ingeschreven bij de KvK e.d., moet je toch belasting betalen over de verzendkosten zijn € 6,75/€ 7,25 ? In dit geval zou het om 21% gaan. Gaat om een hobby.
Wij zijn een stichting, een jeugdcircus . We bestellen vaak bij bv Shein, deze betaald de douane en belastingskosten , maar kunnen wij de belasting ook aftrekken van belasting , 21%?
Aangenomen dat jullie uberhaupt btw mogen aftrekken (dus ook over spullen die in NL zijn aangeschaft) mag je btw die geheven is op invoer natuurlijk ook aftrekken (mits apart als btw vermeld op de factuur).
Je mag dus niet zomaar 21% van de factuurwaarde als btw aftrekken als die niet apart vermeld is.