fbpx

Content is tegenwoordig één van de belangrijkste dingen op het gebied van online marketing. Een contentkalender helpt jou erbij om een duidelijk overzicht te geven wanneer je welke content maakt en plaats. Op deze manier zit er een duidelijk upload schema in jouw content en kan je makkelijk vooruit plannen en inspelen op feestdagen.

Tools om een contentkalender te maken

Allereerste is het van belang dat je een goede tool hebt via waar je een kalender kan maken. Voor een contentkalender is het van belang dat meerdere medewerkers van het bedrijf toegang kunnen hebben tot deze kalender en er ook aanpassing in kunnen doen. Ook is het van belang dat het makkelijk in gebruik is en een duidelijk overzicht geeft.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van Microsoft Excel, in Google zijn diverse templates te vinden voor een (content)kalender of je kan ervoor kiezen om er zelf één te ontwerpen. Een tweede tool waarvan je gebruik kunt maken is Google Calender. Omdat dit al een kalender is kun je hier gemakkelijk per datum invullen wat voor content je die dag gaat plaatsen. Wanneer jij alleen gebruik wil maken van de contentkalender dan is de website contentkalender.nl ook een perfecte oplossing. Echter is deze tool wel prijzig wanneer je meerdere gebruikers wilt hebben. Zelf maken wij gebruik van Trello, Trello is van oorsprong een projectmanagement tool maar je hebt de mogelijkheid om een kalender toe te voegen. Op deze manier kan je hier overzichtelijk een contentkalender bijhouden waar al je teamleden in mee kunnen kijken en aanpassen.

Beginnen met je contentkalender invullen

Wanneer je een tool gekozen hebt is het van belang dat je invulling gaat geven aan je contentkalender. Wij raden aan om aller eerste alle feestdagen die van toepassing zijn voor jouw bedrijf toe te voegen in de contentkalender. Via de inhaakkalender vind je alle feestdagen en speciale dagen waar jij op in kunt spelen met jouw content.

Wanneer je alle feestdagen hebt toegevoegd aan je kalender is het tijd om de content in te gaan vullen. Het is van belang dat je voor jezelf bepaald van welke sociale media je gebruik gaat maken en op welke dagen je gaat posten. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om drie vaste dagen in de week in te plannen om een bericht te plaatsen op Instagram. Ook kan je twee keer per maand een blog op je website plaatsen. Het is nu van belang dat jij deze content invult in de kalender, en er ook alvast bij zet waar je het blog of het Instagram bericht over gaat.

Je contentkalender bijhouden

Wanneer je je contentkalender eenmaal hebt ingevuld is het van belang dat je hem bijhoudt. Wij raden jou aan om begin van elke maand jouw kalender in te vullen voor aankomende maand, en deze eenmaal per week bij te werken. Op deze manier is de kalender altijd up to date en is het gemakkelijk bij te houden.

ZJ Advies kan jou ook altijd helpen met het adviseren en het opzetten van een contentkalender. Hiervoor kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer informatie.