fbpx

Wanneer jij een idee hebt om een bedrijf te beginnen of als je al aan het ondernemen bent is het van belang dat je helder in kaart hebt wie jouw doelgroep om zo makkelijker in te kunnen spelen op jouw doelgroep. In dit blog vertellen wij jou de vier stappen die je kunt doen om jouw doelgroep te bepalen.

1.   Stel het probleem vast

Voordat je de doelgroep gaat bepalen is het van belang dat je jouw bedrijfsidee helder hebt. Werk goed uit wat voor product of dienst je gaat aanbieden. Bedenk hierna welk probleem jouw product of dienst oplost. Wanneer jij bijvoorbeeld een foodtruck gaat beginnen, dan los jij hiermee het probleem van mensen op die trek hebben. Wanneer je het probleem hebt vastgesteld kan je gaan kijken wat voor type mensen dit probleem ervaren.

2.   Kijk bij de concurrent

Bedenk nu wie jouw concurrenten (gaan) zijn en zoek deze op via Facebook of Instagram. Bekijk wat voor soort mensen de foto’s liken of hierop reacties achter laten. Analyseer goed wat de doelgroep van jouw concurrent is, vaak komt deze ook overeen met jouw doelgroep. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om je juist te richten op een totaal andere doelgroep dan jouw concurrent.

3.   Doe een marktonderzoek

Om je doelgroep goed in kaart te kunnen brengen is het verstandig om een marktonderzoek te doen. Hierbij zou je bijvoorbeeld een enquête kunnen opstellen waarbij je het product of de dienst toelicht, vervolgens vraagt of er interesse naar is en hoeveel euro diegene over heeft voor het product of dienst. Tot slot kan je wat vragen stellen over degene die de enquête heeft ingevuld, bijvoorbeeld leeftijd, regio, interesses, geslacht en sociale media gebruik. Wanneer je de gegevens verzameld hebt kan je precies zien welke doelgroep de meeste interesse heeft in jouw product.

4.   Maak een persona

Een persona is een verzonnen persoon die de eigenschappen van jouw doelgroep heeft. Hierbij is het handig dat je een foto zoekt of maakt van de persoon die jouw klant zou kunnen zijn. Hierbij verzin je eigenschappen die jouw doelgroep heeft. Om jouw eigen persona te maken kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de tool Personagenerator. Als we het voorbeeld van de foodtruck weer gebruiken, zou Joost hiervoor een persona kunnen zijn. Joost is 22, studeert commerciële economie, gaat regelmatig met zijn vrienden naar festivals en heeft een bijbaan als pizzabezorger. Op deze manier kan je je content zoals blogs en foto’s op sociale media gericht schrijven aan Joost.

ZJ Advies helpt jou graag met het bepalen van jouw doelgroep. Neem vandaag nog contact met ons op als je graag wil weten hoe jouw doelgroep eruitziet.