fbpx

Instagram is een ontzettend populair sociaal medium dat vooral onder de jongeren generatie erg fanatiek gebruikt wordt. Maar zal dit over tien jaar nog steeds zo zijn, of moeten we ons inmiddels al gaan focussen op een nieuw platvorm? ZJ Advies B.V. heeft onderzoek gedaan hoe Instagram er over tien jaar uit ziet volgens influencers, bedrijven en gebruikers van Instagram.

 

De toekomst van Instagram volgens de gebruikers

Het grootste deel van de gebruikers van Instagram in Nederland denkt dat ze over vijf jaar nog steeds gebruik zullen maken van Instagram. Slechts een kleine minderheid (8%) acht de kans klein tot zeer klein dat ze over vijf jaar nog actief op Instagram zijn. 14% van de respondenten geeft aan dat ze de kans zeer groot achtten dat ze over vijf jaar nog steeds actief zijn op Instagram.

 

Eén derde van de gebruikers van Instagram in Nederland verwacht dat Instagram over tien jaar vernieuwd zou zijn. Eén op de vijf van de gebruikers denkt dat Instagram over tien jaar vervangen zal zijn door een ander medium, net als is gebeurd met Hyves en Twitter. Ook verwacht een klein deel (14%) dat Instagram over tien jaar een zeer commercieel sociale media platvorm gaat worden met erg veel reclame en advertenties. Een kleine groep van de ondervraagden (4%) verwacht dat Instagram het grootste sociale media platvorm gaat worden en 2% denkt dat het een groot platvorm gaat worden in combinatie met Facebook en WhatsApp.

 

De toekomst van Instagram volgens bedrijven

Bedrijven geven aan dat ze verwachten dat Instagram over tien jaar nog relevanter gaat worden voor bedrijven en dat het voor bedrijven nog makkelijker wordt om te verkopen via Instagram. Zo geeft één van de ondervraagden bedrijven aan: ‘Helaas is de kans groot dat Instagram hetzelfde lot staat te wachten als Facebook waarbij advertising de grootste rol gaat spelen. Hierdoor zal er een verschuiving naar Pinterest (of een ander medium) plaatsvinden. Ik verwacht dat shopping via Instagram nog makkelijker zal worden (eventueel met directe check-out in de app).’

Instagram Checkout

Instagram is op 19 maart 2019 gestart met een test in samenwerking met 25 Amerikaanse bedrijven voor de nieuwe functie ‘Instagram Checkout’. Met deze functie is het mogelijk om direct op Instagram een product af te rekenen, zonder naar een andere website te moeten. Momenteel is deze functie nog in de testfase en nog niet in Nederland te gebruiken.

 

De toekomst van Instagram volgens influencers

Influencers geven aan dat zij denken dat Instagram over tien jaar nog steeds actief zal zijn. Zo zeggen ze: ‘Ik denk dat Instagram in de grote lijnen hetzelfde blijft, maar het zag er vijf jaar geleden ook anders uit dus dat zal in de toekomst ook zo zijn. Ik denk dat Instagram dan nog relevant voor bedrijven wordt en dat het steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker wordt voor bedrijven’. Wel geven ze aan dat het hun ook niks zou verbazen als er over tien jaar alweer iets anders is. Ze vinden dat bedrijven niet zo ver vooruit moeten plannen op het gebied van sociale media.

IGTV

IGTV heeft volgens de resultaten weinig toekomstbeeld. Uit de enquête die is afgenomen onder gebruikers van Instagram in Nederland is gebleken dat meer dan één vierde van de gebruikers van Instagram in Nederland niet weten wat IGTV is. Slechts 27% van de respondenten maakt gebruik van IGTV. Geen van de influencers die is geïnterviewd maakt gebruik van IGTV. Ook gaf één van de influencers aan dat ze er wel gebruik van gemaakt had maar er heel weinig engagement op kreeg en daarom gestopt was met IGTV. Eén van de bedrijven gaf aan dat hun volgers hadden aangegeven geen behoefte te hebben aan content op IGTV van het bedrijf.

 

Wil je weten hoe je deze resultaten goed kunt toepassen op jouw bedrijf? ZJ Advies B.V. helpt jou graag met het bedenken van een passende strategie voor jouw Instagram account. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie.