fbpx

 161 total views,  9 views today

Steeds vaker krijg ik telefoontjes van ondernemers die zich bezighouden met dropshipping. Vaak hebben deze dropshippers vragen over de btw. Er gaan op het internet namelijk veel artikelen rond waarin verteld wordt dat dropshippers vrijgesteld zijn van btw. Mijns inziens is er geen btw-vrijstelling of in ieder geval geen gehele btw-vrijstelling mogelijk voor dropshippers. Ik leg u graag uit waarom.

Zijn dropshippers vrijgesteld van btw? 

Zelfs de Belastingdienst weet niet hoe het zit met dropshipping en btw. Om die reden kan ik zelf ook geen 100% antwoord geven over btw-vraagstukken bij dropshippen. Ik schrijf dit enkel om mijn visie te delen en om u aan het denken te zetten. Ik heb het hier enkel over dropshippers die zich bij de Nederlandse Kamer van Koophandel hebben ingeschreven.

Allereerst is in artikel 7 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 te vinden dat een ieder die een bedrijf zelfstandig uitoefent een btw-plichtige ondernemer is. Ik denk dat er weinig twijfel bestaat over het feit dat een dropshipper zelfstandig een bedrijf uitoefent. De btw dient te worden berekend over leveringen van goederen of diensten. Persoonlijk ben ik van mening dat dropshipping een dienst is. Daar de dropshipper hierbij optreedt als bemiddelaar tussen de leverancier en de afnemer. Op basis van art. 6 lid 1 van de Wet op de Omzetbelasting vindt in beginsel de heffing van de omzetbelasting in Nederland plaats als de dropshipper in Nederland gevestigd is. Uit het bovenstaande volgt dat dropshippers te allen tijde btw-plichtig zijn. In de Wet op de Omzetbelasting 1968 kan ik geen informatie halen die voor het tegendeel pleit.

Ik heb gezocht in de juridische databanken waarin wetenschappelijke literatuur en jurisprudentie (rechterlijke uitspraken) zijn opgenomen. Ik heb hier de zoekterm “dropshipping” ingetikt. Hier kwam uiteindelijk een arrest naar boven. Dit arrest zag echter niet op de fiscale aspecten van dropshipping en was dus onbruikbaar. Meer informatie dan de Wet op de Omzetbelasting 1968 is er dan ook niet te vinden.

 

 

Dropshippen en de bemiddelingsfee

Daar dropshippen in mijn ogen een btw-belaste prestatie is, moet er over de bemiddelingsfee die dropshippers berekenen dan ook btw-betaald worden. Over de waarde van het product hoeft geen btw berekend te worden, omdat dit product los staat van de prestatie. De afnemer van het product koopt dit product rechtstreeks van de leverancier en moet dus zelf de zorg dragen voor het invoeren van het product en het afdragen van de verschuldigde omzetbelasting.

Nu vermelden de meeste dropshippers dit niet goed op hun website en wordt dit niet gespecificeerd op hun facturen. Vaak lijkt het er op dat de dropshippers wel de verkoper is. Afnemers zijn dan ook vaak in de veronderstelling dat de dropshipper de verkoper is. Dit is een veelgemaakte fout. Als je überhaupt al meent recht te hebben op een btw-vrijstelling dan moet je dit natuurlijk wel kunnen verdedigen. En het verkopen van producten kan natuurlijk in beginsel niet vrijgesteld zijn van btw.

Daar alleen over de bemiddelingsfee 21% btw moet worden berekend, dient dit natuurlijk ook zo vermeld te worden op de facturen. Dit wordt door dropshippers niet gedaan. Wat in mijn ogen de juiste oplossing zou zijn, is dat de dropshipper de volgende stappen onderneemt:

  1. de afnemer besteld iets op een website en betaald de kosten aan een Stichting Derdengelden;
  2. de afnemer ontvangt een factuur met daarop de kosten voor het bemiddelen en de kosten van het product en;
  3. Stichting Derdengelden betaald de dropshipper de bemiddelingsfee en de leverancier de kosten van het product.

 

Dropshippen en de BTW in de praktijk

In de praktijk zal dit natuurlijk niet gaan werken. Ik zie een dropshipper namelijk niet snel bekend maken wat de echte waarde van het product is. Alleen als de dropshipper dit niet op bovenstaande manier doet, dan is dropshippen toch net als het verkopen van producten?

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik enkel mijn visie wil delen op dropshipping. Graag hoor ik hoe u hier over denkt. Kunt u zich niet vinden in mijn beredenering? Laat het dan vooral weten. Ik ga graag met u in gesprek hierover. Hopelijk kunnen we samen voor eens en altijd duidelijkheid geven voor dropshippers.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

 

 

Wat kost een boekhouder?

Heeft u een bedrijf en vindt u de administratie en boekhouding maar een vervelende en lastige klus? Een boekhouder kan dan de uitkomst bieden voor u. Maar wat kost een boekhouder eigenlijk? In dit blog leggen wij u uit wat een boekhouder kost en waarop die prijs...

Startersaftrek; wanneer heb ik er recht op?

Heeft u de aangifte inkomstenbelasting al gedaan? Om uw fiscale winst te verlagen, zodat u minder belasting hoeft te betalen, kunt u gebruik maken van verschillende aftrekposten. De startersaftrek is hier één van. Maar wanneer heeft u recht op de startersaftrek? In...

Schijnzelfstandigheid: Ben ik een schijnzelfstandige?

Bent u een opdrachtgever en werkt u veel met zzp’ers? Of bent u een zzp’er en werkt u voor een opdrachtgever? Let dan goed op! De Belastingdienst zal vanaf oktober 2019 meer controle gaan houden op het tegengaan schijnzelfstandigheid. Dit toezicht kan bijvoorbeeld...

Hoe maak ik een verkoopfactuur?

Voor ondernemers is het belangrijk om een verkoopfactuur op de juiste manier te maken. Verkoopfacturen maken namelijk onderdeel uit van de boekhouding van uw onderneming. Maar wat is een verkoopfactuur eigenlijk en aan welke eisen moet het voldoen? Wij leggen het...

Factuur kwijtschelden of crediteren mag dat?

Een aantal weken geleden heb ik de stappen doorgenomen wat u moet doen als een opdrachtgever zijn factuur niet op tijd betaalt. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat zelfs na het versturen van een sommatiebrief en het inschakelen van een incassobureau de opdrachtgever...

Hoe toon ik aan dat ik ondernemer ben?

Voor ondernemers zijn er veel belastingvoordelen die de totale belastingdruk verlagen. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de oudedagsreserve. Om van deze voordelen gebruik te kunnen maken dient u ondernemer in de zin van de Wet...

read more

Fiscale oudedagsreserve (FOR) voor zzp’ers

Als ondernemer is het belangrijk dat u ook nadenkt over uw pensioen, u moet dat namelijk zelf regelen naast uw AOW. De fiscale oudedagsreserve is een uitkomst voor zzp'ers. Met deze regeling kan u op een voordelige manier sparen voor uw pensioen. Wij leggen u uit hoe...

read more

Uurtarief berekenen als ondernemer

Het uurtarief berekenen is voor elke ondernemer die diensten verleent een uitdagende taak. Wanneer u te veel vraagt voor uw diensten, kan dit ervoor zorgen dat u potentiële klanten misloopt. Een te laag uurtarief kan daarentegen ervoor zorgen dat u uw...

read more