Loading

 Wanneer je als ondernemer een auto, machine of ander bedrijfsmiddel wilt aanschaffen, kom je vaak voor de keuze te staan: kopen of leasen. Wat is nu eigenlijk de beste keuze die je als ondernemer kunt maken? Ik leg het je graag uit.

Kies je voor kopen? Dan betaal je het volledige bedrag in één keer. Je bent direct eigenaar van het object, zoals een auto, machine of ander bedrijfsmiddel.

Wat zijn de voordelen van kopen?

  • Je hebt het volledige eigendom. Je kunt ermee doen wat je wilt.
  • Je hebt geen maandelijkse leasekosten
  • Je hebt recht op fiscale voordelen zoals afschrijven en investeringsaftrek.
  • Je bespaart op de lange termijn geldt uit. Je hoeft immers geen rente of leasevergoeding te betalen.

Wat zijn de nadelen van kopen?

  • Je moet in één keer een hoge investering doen.
  • Je draagt zelf het risico op waardevermindering, afschrijving en veroudering.
  • Je moet de kosten voor onderhoud zelf betalen.
  • Je hebt minder flexibiliteit.

Kies je voor leasen? Dan betaal je het volledige bedrag niet in één keer. Je kunt kiezen voor operational lease (huren; je wordt nooit eigenaar) of financial lease (lenen; je wordt na een bepaalde periode eigenaar).

Wat zijn de voordelen van leasen?

  • Je hoeft geen grote investering vooraf te doen.
  • Je weet vooraf wat de maandelijkse kosten zijn.
  • Je hebt meer flexibiliteit, omdat je makkelijker kan upgraden of vervangen.
  • Bij operational lease is het onderhoud, verzekering en belastingen inbegrepen.

Wat zijn de nadelen van leasen?

  • Je betaalt op de lange termijn juist meer door de lease- of rentevergoeding.
  • Bij operational lease ben en wordt je geen eigenaar.
  • Je bent gebonden aan contractuele verplichtingen.
  • Je hebt geen recht op investeringsaftrek bij operational lease.
  • Wanneer je van plan bent de lease voortijdig te beëindigen kunnen boetes gelden.

Kan je als ondernemer het beste kopen of leasen? 

Wat de beste keuze is je als ondernemer kunt maken is uiteraard afhankelijk van veel omstandigheden. Het is belangrijk om te kijken naar jouw financiële situatie, gebruiksdoel en behoefte aan flexibiliteit.

  • Kopen is slim als je op lange termijn geld wilt besparen en eigenaar wilt zijn.
  • Leasen is handig als ontzorgt wilt worden en liquiditeit belangrijk is.

Vaak hoor je bij reclames over lenen of leasen voorbijkomen “let op geld lenen kost geld”. Overweeg je een auto, machine of ander bedrijfsmiddel te gaan leasen? Kijk dan goed of de aankoop die je wilt gaan doen wel bij jouw financiële situatie past. Laat je daarover goed informeren door jouw boekhouder.

Overweeg je een financial lease aan te gaan? Via de onderstaande calculator kun je gemakkelijk jouw maandtermijn berekenen en een vrijblijvende offerte aanvragen. Mocht u nog vragen hebben over de boekhouding, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een boekhoudkantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

  • Soort Personenwagen
  • Aanschafwaarde € 20.000
  • Aanbetaling € 2.000
  • Slottermijn € 4.000
  • Looptijd 72 maanden
  • Per maand vanaf € 324,26
  • *Dit resultaat is een ruwe schatting, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend

Powered by

Zwanger als ondernemer; Waar heb ik recht op?

Bent u als ondernemer zwanger en bent u benieuwd of daar regelingen voor zijn? Tegenwoordig heeft u wanneer u zwanger bent en zelfstandig ondernemer bent recht op een financiële regeling. Wij leggen u in dit blog uit waar u recht op heeft.    Regeling Zelfstandige en...

Hoe vitaal is uw bedrijf? Doe de gratis scan

Heeft u een MKB-bedrijf gevestigd in Flevoland en bent u benieuwd hoe vitaal uw organisatie is? Het MKB Schakelteam heeft een vitaliteitsscan ontwikkeld, waarmee direct helderheid ontvangt over hoe u ervoor staat op de zes thema’s: strategie; organisatie; personeel;...

Dit zijn de Bewaartermijnen van de Belastingdienst

Weet jij welke bewaartermijnen er gelden voor de Belastingdienst? De Belastingdienst; de meeste ondernemers krijgen al hoofdpijn bij het horen van dat woord. Toch moet elke ondernemer in Nederland een degelijke administratie bijhouden en belastingaangiftes doen. Wat...

Eenmanszaak vs. Besloten Vennootschap

Loading

Welke rechtsvorm past het beste bij mijn onderneming?

Kies je als ondernemer in spe voor een eenmanszaak, vennootschap onder firma, besloten vennootschap, naamloze vennootschap of een van de andere rechtsvormen die er zijn? Verreweg de meeste ondernemers in Nederland kiezen voor de eenmanszaak of de besloten vennootschap, maar wat zijn nu de verschillen tussen deze twee rechtsvormen en wat is een rechtsvorm nu eigenlijk? 

Wat is het doel van belastingheffing?

Mijn taak als boekhouder is niet enkel het verzorgen van de boekhouding en de belastingaangiften. Soms is het namelijk ook belangrijk om na te denken over de manier waarop de overheid de belastingheffing heeft ingericht. In één van mijn eerdere blogs heb ik aangegeven...

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more