fbpx

Loading

Wanneer u een factuur gaat versturen dan kunt u hier een betalingstermijn op zetten. U wilt natuurlijk dat uw facturen het liefst zo snel mogelijk betaald worden. Wij vertellen u waar u op moet letten bij het hanteren van een betalingstermijn. 

Wat is een betalingstermijn? 

De betalingstermijn is de periode waarin een factuur betaald dient te worden. Deze wordt vaak vermeld op facturen en zorgt ervoor dat de klant weet voor welke datum hij de factuur dient te betalen. 

 

Wettelijke betalingstermijn

Binnen de Europese Unie zijn er wetten opgesteld voor deze betalingstermijn. Wanneer u dan ook niks heeft afgesproken met uw klant dan gaat deze wet automatisch uit van een betalingstermijn van 30 dagen. U kunt echter ook afspraken maken over de betalingstermijn met uw klant om van deze 30 dagen te kunnen afwijken. Echter mag u maximaal een betaaltermijn van 60 dagen hanteren, dit is zo vastgelegd om wanbetalers te voorkomen. U kunt hier wel. van afwijken maar alleen als u duidelijk aan kan tonen dat dit voor beide partijen niet nadelig is. 

 

Hoe bepaal ik mijn betalingstermijn?

Maar hoe bepaald u nu welke betalingstermijn u moet hanteren naar uw klanten. Hiervoor adviseren wij u om aller eerste te kijken hoe lange betalingstermijn u kan overbruggen. Moet u bijvoorbeeld veel kosten maken voor een order, dan kan het begrijpelijk zijn dat u eerder uw geld verwacht. U kunt ook kijken wat de betaaltermijn is van andere bedrijven in uw sector. De betaaltermijn communiceert u naar uw klanten doormiddel van algemene voorwaarden en u plaatst deze op uw factuur. 

 

Betalingstermijn voor overheidsopdrachten

Wanneer een instantie van de overheid uw opdrachtgever is dan dient u hier een vaste betalingstermijn voor te hanteren. De betalingstermijn naar de overheid is 30 dagen en hier kunt u niet van afwijken. Het voordeel hiervan is dat u ook weet dat de overheid binnen 30 dagen uw factuur betaald, zij mogen hier namelijk niet van afwijken. 

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Wanneer u hulp nodig heeft bij het bepalen van een betalingstermijn of bij het opstellen van een factuur helpen wij u graag. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

 

Offerte opstellen; hoe doe ik dat?

Wanneer u een dienst of product gaat leveren aan een klant dan is een goede offerte opstellen erg belangrijk. Maar wat is een offerte precies en wat moet er op een offerte staan? Dat leggen wij voor u uit in dit blog.  Wat is een offerte?  Een offerte is een...

Boekhouden; 7 meest gemaakte fouten

Het is ondertussen alweer een aantal weken 2020. Tijd om de administratie over 2019 op orde te maken en de jaarafsluiting te doen. Tevens is het tijd om de btw-aangifte over het vierde kwartaal van 2019 in te dienen bij de Belastingdienst. Een drukke maand voor u als...

Alle informatie over een vennootschap onder firma (vof)

Wanneer u een bedrijf begint dient u de keuze te maken wat voor rechtsvorm uw bedrijf wordt. Wanneer u alleen een bedrijf begint is dit vaak een eenmanszaak of een BV. Wanneer u met meerdere personen een bedrijf begint dan is een vennootschap onder firma, ook wel vof...

AOv ziekteverzuim collectief voor zzp’ers

Vanuit de overheid is er voor zzp'ers geen financieel vangnet wanneer u arbeidsongeschikt raakt. Om die reden is het slim om als zzp'er een AOV af te sluiten. Een AOV kan echter erg duur zijn, daar heeft Social Market AOv een oplossing voor: het goedkoopste...

Algemene voorwaarden: heb ik ze nodig?

Algemene voorwaarden - de “kleine lettertjes” - veel ondernemers hebben ze al op laten stellen, maar nog lang niet alle ondernemers hebben dit laten doen. Ondanks dat het niet verplicht is om deze voorwaarden op te stellen kan het wel een hoop problemen voorkomen. Met...

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more