fbpx

Loading

Wanneer u een factuur gaat versturen dan kunt u hier een betalingstermijn op zetten. U wilt natuurlijk dat uw facturen het liefst zo snel mogelijk betaald worden. Wij vertellen u waar u op moet letten bij het hanteren van een betalingstermijn. 

Wat is een betalingstermijn? 

De betalingstermijn is de periode waarin een factuur betaald dient te worden. Deze wordt vaak vermeld op facturen en zorgt ervoor dat de klant weet voor welke datum hij de factuur dient te betalen. 

 

Wettelijke betalingstermijn

Binnen de Europese Unie zijn er wetten opgesteld voor deze betalingstermijn. Wanneer u dan ook niks heeft afgesproken met uw klant dan gaat deze wet automatisch uit van een betalingstermijn van 30 dagen. U kunt echter ook afspraken maken over de betalingstermijn met uw klant om van deze 30 dagen te kunnen afwijken. Echter mag u maximaal een betaaltermijn van 60 dagen hanteren, dit is zo vastgelegd om wanbetalers te voorkomen. U kunt hier wel. van afwijken maar alleen als u duidelijk aan kan tonen dat dit voor beide partijen niet nadelig is. 

 

Hoe bepaal ik mijn betalingstermijn?

Maar hoe bepaald u nu welke betalingstermijn u moet hanteren naar uw klanten. Hiervoor adviseren wij u om aller eerste te kijken hoe lange betalingstermijn u kan overbruggen. Moet u bijvoorbeeld veel kosten maken voor een order, dan kan het begrijpelijk zijn dat u eerder uw geld verwacht. U kunt ook kijken wat de betaaltermijn is van andere bedrijven in uw sector. De betaaltermijn communiceert u naar uw klanten doormiddel van algemene voorwaarden en u plaatst deze op uw factuur. 

 

Betalingstermijn voor overheidsopdrachten

Wanneer een instantie van de overheid uw opdrachtgever is dan dient u hier een vaste betalingstermijn voor te hanteren. De betalingstermijn naar de overheid is 30 dagen en hier kunt u niet van afwijken. Het voordeel hiervan is dat u ook weet dat de overheid binnen 30 dagen uw factuur betaald, zij mogen hier namelijk niet van afwijken. 

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Wanneer u hulp nodig heeft bij het bepalen van een betalingstermijn of bij het opstellen van een factuur helpen wij u graag. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

 

Een boekhouder vinden voor mijn bedrijf

Een boekhouder vinden kan soms een hele uitdaging zijn. Wat voor soort boekhoudkantoor is geschikt voor uw bedrijf? En waar moet u opletten wanneer u gaat samenwerken met een boekhouder? En waarop zijn de kosten van een boekhouder gebaseerd? In deze blog geven wij u...

Zelfstandigenaftrek verlaagd; wat betekent dit voor uw bedrijf?

De zelfstandigenaftrek verlaagt uw fiscale winst en kan ervoor zorgen dat u als ondernemer minder inkomstenbelasting betaalt. Echter zal vanaf 2020 de zelfstandigenaftrek verlaagd worden. Wat betekent dit voor u als ondernemer?   Wat is de zelfstandigenaftrek? De...

Investeren en afschrijven m.b.t bedrijfsmiddelen

Bijna elke ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken; investeren in bedrijfsmiddelen. In dit blog zal ik de fiscale regels omtrent investeren in bedrijfsmiddelen en afschrijven uitleggen. Allereerst zal ik een aantal begrippen uitleggen. Vervolgens gaan we...

Waarom wordt er belasting geheven?

Als boekhouder heb ik de taak om de boekhouding van mijn cliënten te verzorgen en de belastingaangifte in te dienen. Veel mensen denken dat het de taak is van een boekhouder om de belasting op een legale manier te ontwijken. Alleen ontwijken is nooit legaal. Ik zie...

Zakelijke kosten maken om het kosten maken

Laatst belde een zzp’er mij op met de volgende vraag: “Van mijn collega had ik gehoord dat ik meer kosten moet maken, hoe kan ik meer kosten maken?’’. Ik vind dat altijd een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je moet voorkomen dat je als zzp’er kosten gaat maken...

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more