fbpx

Loading

Laatst belde een zzp’er mij op met de volgende vraag: “Van mijn collega had ik gehoord dat ik meer kosten moet maken, hoe kan ik meer kosten maken?’’. Ik vind dat altijd een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je moet voorkomen dat je als zzp’er kosten gaat maken om het kosten maken. Hoe dat precies zit leg ik graag uit.

Wat zijn zakelijke kosten?

Wellicht is het goed om eerst even stil te staan bij de vraag: wat zijn zakelijke kosten? Zakelijke kosten zijn in principe alle kosten die noodzakelijk zijn voor jouw bedrijfsvoering, behoudens een aantal wettelijke uitzonderingen. Meer hierover lees je in mijn blog over zakelijke kosten.

Blog: ‘Wat zijn zakelijke kosten?’

Wat hebben kosten voor invloed op de belasting die ik moet betalen? 

Als zzp’er betaal je belasting over de winst van jouw onderneming. De winst wordt als volgt berekend:

Omzet – kosten = winst

Dit betekent dus dat zakelijke kosten de winst van jouw onderneming kunnen verlagen. Dit brengt met zich mee dat je door het maken van kosten minder belasting hoeft te betalen. Maak je immers geen of weinig kosten dan is jouw winst hoger. Bij een hogere winst betaal je meer belasting.

Waarom moet ik dan geen kosten maken om het kosten maken?

Toch is het niet verstandig om kosten te maken om het kosten maken. Veel zzp’ers denken dat van kosten die 100% aftrekbaar zijn ze ook 100% het geld terug krijgen van de Belastingdienst. Dit werkt helaas niet zo. Van alle kosten die je maakt krijg je maar een klein deel terug; namelijk enkel het belastingtarief. Hoe zit dat precies?

Voorbeeld 1

Stel een zzp’er heeft een omzet van €10.000. Verder heeft deze zzp’er geen kosten gemaakt. Hoeveel belasting moet de zzp’er betalen? Hiervoor moeten we eerst berekenen hoeveel de winst bedraagt. De winst van deze zzp’er bedraagt dan €10.000. Het belastingtarief bedraagt 30% (fictief). Er moet dus 30% belasting betaald worden over de winst. De zzp’er betaalt €3.000 in dit voorbeeld.

Voorbeeld 2

Stel nu dat deze zzp’er €1.000 aan kosten gemaakt heeft. Hoeveel belasting moet hij de zzp’er dan betalen? Hierover moeten we eerst bereken hoeveel de winst bedraagt. De winst bedraagt €10.000 (omzet) – €1.000 (kosten) is €9.000. Het belastingtarief bedraagt 30% (fictief). Er moet dus 30% belasting betaald worden over de winst. De zzp’er betaalt dus €2.700 belasting in dit voorbeeld.

Verschil tussen voorbeeld 1 en 2

In voorbeeld 1 moet er €3.000 aan belasting betaald worden. In voorbeeld 2 moet er €2.700 aan belasting betaald worden. Dit is een verschil van €300. In voorbeeld 2 had de zzp’er €1.000 aan kosten gemaakt. Hierdoor betaald de zzp’er dus €300 minder belasting. Van de €1.000 aan kosten krijgt de zzp’er uiteindelijk dus maar €300 oftewel 30% terug.

Van alle kosten die je als zzp’er maakt wordt dus slechts het belastingtarief door de Belastingdienst ‘betaald’. De rest van de kosten betaal je dus altijd helemaal zelf. De meeste zzp’ers betalen door alle ondernemersvoordelen ongeveer 30-35% belasting over hun winst. Van alle kosten die er gemaakt worden krijg je dus maar 30-35% terug. De overig 65-70% van de kosten betaal je altijd zelf. Waarom zou je kosten gaan maken om het kosten maken als je het grootste deel van de kosten zelf moet betalen? Daarom adviseer ik mijn klanten altijd enkel om noodzakelijke kosten te maken. Zo houden ze meer geld in hun portemonnee.

Dit is natuurlijk slechts een simpele versie van hoe het in de werkelijkheid gaat. In de werkelijkheid zijn er verschillende soorten kosten en kosten die beperkt aftrekbaar zijn. Daarnaast hebben sommige zzp’ers ook recht op een teruggave van de btw die ze betalen over de kosten die ze maken. Toch hoop ik dat je nu begrijpt waarom je geen kosten moet maken om het kosten maken.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Debiteuren en crediteuren – de verschillen

Een paar weken geleden hadden wij een blog geplaatst over de balans. Op de balans staan onder andere de debiteuren en de crediteuren. Maar wat zijn dit en wat zijn de verschillen tussen debiteuren en crediteuren. Dit behandel ik vandaag in dit blog voor u.   Wat zijn...

Factuur kwijtschelden of crediteren mag dat?

Een aantal weken geleden heb ik de stappen doorgenomen wat u moet doen als een opdrachtgever zijn factuur niet op tijd betaalt. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat zelfs na het versturen van een sommatiebrief en het inschakelen van een incassobureau de opdrachtgever...

Boekhouden in Excel – Waarom dit geen goed idee is.

Regelmatig horen wij van ondernemers dat ze boekhouden in Excel. Het programma is immers gratis en bijna iedereen heeft het wel op zijn computer staan. Echter voldoet een boekhouding in Excel in de meeste gevallen niet aan de eisen van de Belastingdienst. In dit blog...

Tijdelijke voorziening inkomensondersteuning voor zzp en mkb

  Afgelopen dinsdag werd door het kabinet bekend gemaakt dat er een tijdelijke voorziening inkomensondersteuning komt voor zzp'ers en het mkb die getroffen zijn door de coronacrisis. In dit blog houden wij de nieuwste updates bij over wat er bekend is over deze...

Onze klanten: SV Productions

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Samuel Volonteri van SV Productions. Samuel deelt zijn verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies hem helpt met zijn boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Samuel...

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more