fbpx

Loading

Laatst belde een zzp’er mij op met de volgende vraag: “Van mijn collega had ik gehoord dat ik meer kosten moet maken, hoe kan ik meer kosten maken?’’. Ik vind dat altijd een lastige vraag om te beantwoorden, omdat je moet voorkomen dat je als zzp’er kosten gaat maken om het kosten maken. Hoe dat precies zit leg ik graag uit.

Wat zijn zakelijke kosten?

Wellicht is het goed om eerst even stil te staan bij de vraag: wat zijn zakelijke kosten? Zakelijke kosten zijn in principe alle kosten die noodzakelijk zijn voor jouw bedrijfsvoering, behoudens een aantal wettelijke uitzonderingen. Meer hierover lees je in mijn blog over zakelijke kosten.

Blog: ‘Wat zijn zakelijke kosten?’

Wat hebben kosten voor invloed op de belasting die ik moet betalen? 

Als zzp’er betaal je belasting over de winst van jouw onderneming. De winst wordt als volgt berekend:

Omzet – kosten = winst

Dit betekent dus dat zakelijke kosten de winst van jouw onderneming kunnen verlagen. Dit brengt met zich mee dat je door het maken van kosten minder belasting hoeft te betalen. Maak je immers geen of weinig kosten dan is jouw winst hoger. Bij een hogere winst betaal je meer belasting.

Waarom moet ik dan geen kosten maken om het kosten maken?

Toch is het niet verstandig om kosten te maken om het kosten maken. Veel zzp’ers denken dat van kosten die 100% aftrekbaar zijn ze ook 100% het geld terug krijgen van de Belastingdienst. Dit werkt helaas niet zo. Van alle kosten die je maakt krijg je maar een klein deel terug; namelijk enkel het belastingtarief. Hoe zit dat precies?

Voorbeeld 1

Stel een zzp’er heeft een omzet van €10.000. Verder heeft deze zzp’er geen kosten gemaakt. Hoeveel belasting moet de zzp’er betalen? Hiervoor moeten we eerst berekenen hoeveel de winst bedraagt. De winst van deze zzp’er bedraagt dan €10.000. Het belastingtarief bedraagt 30% (fictief). Er moet dus 30% belasting betaald worden over de winst. De zzp’er betaalt €3.000 in dit voorbeeld.

Voorbeeld 2

Stel nu dat deze zzp’er €1.000 aan kosten gemaakt heeft. Hoeveel belasting moet hij de zzp’er dan betalen? Hierover moeten we eerst bereken hoeveel de winst bedraagt. De winst bedraagt €10.000 (omzet) – €1.000 (kosten) is €9.000. Het belastingtarief bedraagt 30% (fictief). Er moet dus 30% belasting betaald worden over de winst. De zzp’er betaalt dus €2.700 belasting in dit voorbeeld.

Verschil tussen voorbeeld 1 en 2

In voorbeeld 1 moet er €3.000 aan belasting betaald worden. In voorbeeld 2 moet er €2.700 aan belasting betaald worden. Dit is een verschil van €300. In voorbeeld 2 had de zzp’er €1.000 aan kosten gemaakt. Hierdoor betaald de zzp’er dus €300 minder belasting. Van de €1.000 aan kosten krijgt de zzp’er uiteindelijk dus maar €300 oftewel 30% terug.

Van alle kosten die je als zzp’er maakt wordt dus slechts het belastingtarief door de Belastingdienst ‘betaald’. De rest van de kosten betaal je dus altijd helemaal zelf. De meeste zzp’ers betalen door alle ondernemersvoordelen ongeveer 30-35% belasting over hun winst. Van alle kosten die er gemaakt worden krijg je dus maar 30-35% terug. De overig 65-70% van de kosten betaal je altijd zelf. Waarom zou je kosten gaan maken om het kosten maken als je het grootste deel van de kosten zelf moet betalen? Daarom adviseer ik mijn klanten altijd enkel om noodzakelijke kosten te maken. Zo houden ze meer geld in hun portemonnee.

Dit is natuurlijk slechts een simpele versie van hoe het in de werkelijkheid gaat. In de werkelijkheid zijn er verschillende soorten kosten en kosten die beperkt aftrekbaar zijn. Daarnaast hebben sommige zzp’ers ook recht op een teruggave van de btw die ze betalen over de kosten die ze maken. Toch hoop ik dat je nu begrijpt waarom je geen kosten moet maken om het kosten maken.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting

Het is weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting over 2020 in te vullen. Deze aangifte dient voor 1 mei 2021 verstuurd te worden. Ik geef u 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting. Gelukkig heeft de Belastingdienst al zoveel mogelijk gegevens ingevuld. Als u geen...

Dropshippen; btw berekenen – hoe werkt het?

Steeds vaker krijg ik telefoontjes van ondernemers die zich bezighouden met dropshipping. Vaak hebben deze dropshippers vragen over de btw. Er gaan op het internet namelijk veel artikelen rond waarin verteld wordt dat dropshippers vrijgesteld zijn van btw. Mijns...

7 tips voor de administratie van uw bedrijf

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.    1. Plan elke week een vast moment  Bij een eenmanszaak met een...

Wat kost een boekhouder?

Heeft u een bedrijf en vindt u de administratie en boekhouding maar een vervelende en lastige klus? Een boekhouder kan dan de uitkomst bieden voor u. Maar wat kost een boekhouder eigenlijk? In dit blog leggen wij u uit wat een boekhouder kost en waarop die prijs...

Auto van de zaak of privé auto?

Je bent ondernemer, je rijdt veel zakelijke kilometers en het is tijd voor een nieuwe auto. Is het dan verstandig om een auto privé of in naam van jouw onderneming te kopen? Hierop is geen eenduidig antwoord te geven. Welke situatie voor jou fiscaal het meest...

Prinsjesdag 2022: wat betekent dat voor u als ondernemer?

Gisteren was het weer de derde dinsdag van september en dat betekent Prinsjesdag. Prinsjesdag is al sinds meer dan honderd jaar de dag waarop de overheid zijn plannen voor het volgende jaar bespreekt. Onderdeel van deze plannen is het belastingplan. Hierin staan de...

read more

Hoe vitaal is uw bedrijf? Doe de gratis scan

Heeft u een MKB-bedrijf gevestigd in Flevoland en bent u benieuwd hoe vitaal uw organisatie is? Het MKB Schakelteam heeft een vitaliteitsscan ontwikkeld, waarmee direct helderheid ontvangt over hoe u ervoor staat op de zes thema’s: strategie; organisatie; personeel;...

read more