fbpx

Loading

Op dit moment bestaat er veel onduidelijkheid over de btw-regels in de e-commercesector. Per 1 juli 2021 worden deze regels dan ook verduidelijkt en eerlijker voor de lokale overheden. De wijzigingen in de huidige wet- en regelgeving hebben betrekking op de levering van goederen aan consumenten (B2C). Dit geldt voor leveringen binnen de Europese Unie. In dit blog vertel ik graag wat de gevolgen voor uw e-commerce onderneming zijn. 

Wat verstaan wij onder e-commerce?

E-commerce is een zeer ruim begrip. Onder e-commerce wordt eigenlijk verstaan alle commerciële activiteiten die met behulp van het internet worden uitgevoerd. Hierbij valt vooral te denken aan het via het internet aanbieden van goederen en diensten, zoals bijvoorbeeld dropshipping. Dit kunnen dan ook bijvoorbeeld digitale producten zijn zoals e-books.

 

Wat is de huidige wet- en regelgeving m.b.t. e-commerce?

Op dit moment geldt er de hoofdregel dat een ondernemer de btw van het vestigingsland moet berekenen. Dit is enkel anders indien de regeling van afstandsverkopen van toepassing is. Als deze regeling van toepassing is dan dient de e-commerce ondernemer zich voor de btw te registreren in één of meerdere lidstaten van de Europese Unie. Een belangrijk voorwaarde is dat in een kalenderjaar het nationale drempelbedrag van een lidstaat wordt overschreden.

 

Nieuwe regels e-commerce 

De belangrijkste wijziging is dat alle drempelbedragen komen te vervallen. Dit betekent dat de levering niet meer plaatsvindt in het land van vestiging, maar in het land waar de levering plaatsvindt. Dit betekent in principe dat een ondernemer zich in één of meer Europese lidstaten voor de btw dient te registeren. Om de administratieve lasten die dit met zich meebrengt te verlichten komt er een “One Stop Shop-regeling”. Concreet houdt dit in dat een ondernemer in het land van vestiging de btw-aangifte kan doen voor alle leveringen binnen de Europese Unie. De Belastingdienst zal vervolgens ervoor zorgen dat de btw bij de juiste lidstaten terecht komt.

 

Is er ook een uitzondering?

Er geldt een uitzondering voor kleine e-commerce ondernemers met een omzet onder de €10.000 per jaar. Deze kleine e-commerceondernemers hoeven enkel btw-aangifte te doen in het land van vestiging. Het gaat hierbij om de totale omzet en dus niet de omzet per verkopen per lidstaat.

 

Zijn er nog meer wijzigingen?

De regels voor het importeren vanuit landen buiten de Europese Unie gaan ook veranderen. Het drempelbedrag van €22 zal komen te vervallen. Ondernemers van buiten de Europese Unie dienen voortaan ook btw-aangifte te doen in het land van aankomst. Als de afnemer een ondernemer is in een lidstaat van de Europese Unie dan kan er een speciaal btw-nummer aangevraagd worden, waarmee er een vrijstelling verkregen kan worden over de btw op de invoer van goederen.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Er zullen in 2021 dus ingrijpende wijzigingen gaan plaatsvinden op het gebied van e-commerce en btw. Wilt u weten wat dit betekent voor uw onderneming neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

 

Urencriterium; voldoe ik als ondernemer eraan?

Als ondernemer heeft u vast wel eens gehoord van het urencriterium. Indien u voldoet aan het urencriterium heeft u ook recht op meerdere aftrekposten, wat fiscaal erg voordelig kan zijn. In dit blog leggen wij u uit wat het urencriterium is en hoe u eraan kunt...

Hoe kom ik als zzp’er aan klanten

Wanneer u begint te werken als zzp'er is het van belang dat er geld binnen komt, anders kunt u niet blijven bestaan. Hoe zorgt u er nou voor dat u aan klanten komt als u net bent begonnen als zzp'er? Wij geven u een aantal tips hoe u dit kunt aanpakken.    Online...

Schijnzelfstandigheid: Ben ik een schijnzelfstandige?

Bent u een opdrachtgever en werkt u veel met zzp’ers? Of bent u een zzp’er en werkt u voor een opdrachtgever? Let dan goed op! De Belastingdienst zal vanaf oktober 2019 meer controle gaan houden op het tegengaan schijnzelfstandigheid. Dit toezicht kan bijvoorbeeld...

Hoe gebruik ik de Visma Scanner?

Als u klant bent bij ZJ Advies dient u eens per maand uw bonnen te uploaden via STACK of de Visma Scanner. De Visma Scanner is erg makkelijk te gebruiken omdat u alleen een foto hoeft te maken van uw bon. Wij leggen u uit hoe de Visma scanner werkt.    Welke gegevens...

Waarom betaalt mijn collega zzp’er minder belasting?

Vorige week kreeg ik van een van mijn klanten de volgende vraag: “Waarom moet ik €10.000 betalen terwijl een andere zzp’er die hetzelfde verdiend heeft €5.000 terugkrijgt van de Belastingdienst?” Deze vraagt wordt vaak door zzp’ers gesteld. Het klinkt natuurlijk ook...

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more