fbpx

 217 total views,  1 views today

Op dit moment bestaat er veel onduidelijkheid over de btw-regels in de e-commercesector. Per 1 juli 2021 worden deze regels dan ook verduidelijkt en eerlijker voor de lokale overheden. De wijzigingen in de huidige wet- en regelgeving hebben betrekking op de levering van goederen aan consumenten (B2C). Dit geldt voor leveringen binnen de Europese Unie. In dit blog vertel ik graag wat de gevolgen voor uw e-commerce onderneming zijn. 

Wat verstaan wij onder e-commerce?

E-commerce is een zeer ruim begrip. Onder e-commerce wordt eigenlijk verstaan alle commerciële activiteiten die met behulp van het internet worden uitgevoerd. Hierbij valt vooral te denken aan het via het internet aanbieden van goederen en diensten, zoals bijvoorbeeld dropshipping. Dit kunnen dan ook bijvoorbeeld digitale producten zijn zoals e-books.

 

Wat is de huidige wet- en regelgeving m.b.t. e-commerce?

Op dit moment geldt er de hoofdregel dat een ondernemer de btw van het vestigingsland moet berekenen. Dit is enkel anders indien de regeling van afstandsverkopen van toepassing is. Als deze regeling van toepassing is dan dient de e-commerce ondernemer zich voor de btw te registreren in één of meerdere lidstaten van de Europese Unie. Een belangrijk voorwaarde is dat in een kalenderjaar het nationale drempelbedrag van een lidstaat wordt overschreden.

 

Nieuwe regels e-commerce 

De belangrijkste wijziging is dat alle drempelbedragen komen te vervallen. Dit betekent dat de levering niet meer plaatsvindt in het land van vestiging, maar in het land waar de levering plaatsvindt. Dit betekent in principe dat een ondernemer zich in één of meer Europese lidstaten voor de btw dient te registeren. Om de administratieve lasten die dit met zich meebrengt te verlichten komt er een “One Stop Shop-regeling”. Concreet houdt dit in dat een ondernemer in het land van vestiging de btw-aangifte kan doen voor alle leveringen binnen de Europese Unie. De Belastingdienst zal vervolgens ervoor zorgen dat de btw bij de juiste lidstaten terecht komt.

 

Is er ook een uitzondering?

Er geldt een uitzondering voor kleine e-commerce ondernemers met een omzet onder de €10.000 per jaar. Deze kleine e-commerceondernemers hoeven enkel btw-aangifte te doen in het land van vestiging. Het gaat hierbij om de totale omzet en dus niet de omzet per verkopen per lidstaat.

 

Zijn er nog meer wijzigingen?

De regels voor het importeren vanuit landen buiten de Europese Unie gaan ook veranderen. Het drempelbedrag van €22 zal komen te vervallen. Ondernemers van buiten de Europese Unie dienen voortaan ook btw-aangifte te doen in het land van aankomst. Als de afnemer een ondernemer is in een lidstaat van de Europese Unie dan kan er een speciaal btw-nummer aangevraagd worden, waarmee er een vrijstelling verkregen kan worden over de btw op de invoer van goederen.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Er zullen in 2021 dus ingrijpende wijzigingen gaan plaatsvinden op het gebied van e-commerce en btw. Wilt u weten wat dit betekent voor uw onderneming neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag. Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

 

Onze klanten: de Jongste Media

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Emma de Jongste van De Jongste Media. Emma deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met haar boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Mijn naam is Emma...

Alle informatie over een eenmanszaak

Wanneer u een bedrijf begint dient u de keuze te maken wat voor rechtsvorm uw bedrijf wordt. Zo kunt u kiezen uit meerdere rechtsvormen; een eenmanszaak, een vennootschap onder firma, maatschap, een BV, CV of NV. In dit blog vertellen wij u alle informatie die u...

Hoe toon ik aan dat ik ondernemer ben?

Voor ondernemers zijn er veel belastingvoordelen die de totale belastingdruk verlagen. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de oudedagsreserve. Om van deze voordelen gebruik te kunnen maken dient u ondernemer in de zin van de Wet...

Welke betalingstermijn moet ik hanteren voor mijn klanten?

Wanneer u een factuur gaat versturen dan kunt u hier een betalingstermijn op zetten. U wilt natuurlijk dat uw facturen het liefst zo snel mogelijk betaald worden. Wij vertellen u waar u op moet letten bij het hanteren van een betalingstermijn.  Wat is een...

Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

U heeft vast wel een eHerkenning voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk en is het verplicht voor ondernemers om aan te vragen? Wij zullen u precies uitleggen wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning aanvraagt, wat de kosten zijn van eHerkenning en wij vertellen u...

Onze klanten: B Social Media Marketing

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Bianca de Heer van B Social Media Marketing. Bianca deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met haar boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Mijn naam...

read more

Waarom betaalt mijn collega zzp’er minder belasting?

Vorige week kreeg ik van een van mijn klanten de volgende vraag: “Waarom moet ik €10.000 betalen terwijl een andere zzp’er die hetzelfde verdiend heeft €5.000 terugkrijgt van de Belastingdienst?” Deze vraagt wordt vaak door zzp’ers gesteld. Het klinkt natuurlijk ook...

read more