Loading

Als ondernemer dient u Belastingaangifte te doen, maar soms kan het nogal verwarrend zijn wat voor belastingaangifte u moet doen en wanneer u die moet doen. Wij leggen dat graag aan u uit in onderstaand blog. 

 

Aangifte omzetbelasting 

De aangifte omzetbelasting, ook wel de btw-aangifte genoemd, is de aangifte waarbij u de belasting die u over uw omzet maakt betaalt aan de Belastingdienst. De aangifte omzetbelasting dient per kwartaal gedaan te worden. Er zijn ook uitzonderingen dat u de aangifte omzetbelasting per jaar of per maand moet doen. Het is van belang dat u voor de deadline de aangifte omzetbelasting verstuurt, om zo een naheffingsaanslag te voorkomen. Alleen in uitzonderlijke situaties kunt u uitstel aanvragen voor het doen van de btw-aangifte. Hierbij controleert de fiscus of er echt sprake is van ernstige calamiteit. In de meeste gevallen is het niet mogelijk om uitstel aan te vragen, zorg dus dat u op tijd alles inlevert.

Meer informatie: Aangifte omzetbelasting: alles wat u moet weten

 

Aangifte inkomstenbelasting

Eens per jaar dient u de aangifte inkomstenbelasting in te dienen. Tijdens deze aangifte dient u belasting te betalen over uw inkomsten van het afgelopen jaar. De aangifte inkomstenbelasting is een persoonlijke aangifte, dit houdt in, dat u deze in de meeste gevallen ook doet als u bijvoorbeeld alleen in loondienst werkt. Als u ondernemer voor de aangifte inkomstenbelasting bent dan is deze aangifte een stuk uitgebreider. Zo dient u onder andere een balans en een winst- en verliesrekening van uw bedrijf in te vullen. Het is van belang dat u de aangifte inkomstenbelasting tijdig invult, zodat u een naheffing voorkomt. Voor de aangifte inkomstenbelasting is het wel mogelijk om uitstel aan te vragen indien nodig.

Lees ook: 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting

 

Wij helpen u graag met de belastingaangiften

ZJ Advies helpt u graag bij het doen van de belastingaangiften zodat u zich niet druk hoeft te maken over de deadlines. Wij zorgen ervoor dat deze tijdig verstuurt wordt en fiscaal correct is. Daarnaast controleren wij of u alle zakelijke kosten correct heeft meegerekend zodat u niet te veel belasting betaalt. Wij werken digitaal, dus het is niet nodig om langs te komen of documenten op te sturen per post. Echter, wanneer dit uw voorkeur heeft, bent u natuurlijk altijd van harte welkom op ons kantoor in Almere of Baarle-Nassau.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

U heeft vast wel een eHerkenning voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk en is het verplicht voor ondernemers om aan te vragen? Wij zullen u precies uitleggen wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning aanvraagt, wat de kosten zijn van eHerkenning en wij vertellen u...

Dropshippen; btw berekenen – hoe werkt het?

Steeds vaker krijg ik telefoontjes van ondernemers die zich bezighouden met dropshipping. Vaak hebben deze dropshippers vragen over de btw. Er gaan op het internet namelijk veel artikelen rond waarin verteld wordt dat dropshippers vrijgesteld zijn van btw. Mijns...

Hoe download ik de jaarcijfers uit Visma Financial Overview?

Als u klant bent bij ZJ Advies dan krijgt u ook toegang tot Visma Financial Overview. In Visma Financial Overview kunt u op elk moment uw bedrijfscijfers raadplegen. Wij leggen u graag uit hoe u de balans en resultatenrekening kunt downloaden vanuit Visma Financial...

Hoe werkt het uploaden in STACK?

Als u klant bent bij ZJ Advies dient u eens per maand uw bonnen, inkoopfacturen en verkoopfacturen te uploaden in onze veilige en digitale omgeving STACK. Wij leggen u uit hoe dit werkt.    Welke gegevens dient u maandelijks aan ons te verstrekken? Wij vragen u...

AOv ziekteverzuim collectief voor zzp’ers

Vanuit de overheid is er voor zzp'ers geen financieel vangnet wanneer u arbeidsongeschikt raakt. Om die reden is het slim om als zzp'er een AOV af te sluiten. Een AOV kan echter erg duur zijn, daar heeft Social Market AOv een oplossing voor: het goedkoopste...

Wat is beter kopen of leasen zakelijk?

 Wanneer je als ondernemer een auto, machine of ander bedrijfsmiddel wilt aanschaffen, kom je vaak voor de keuze te staan: kopen of leasen. Wat is nu eigenlijk de beste keuze die je als ondernemer kunt maken? Ik leg het je graag uit. Kies je voor kopen? Dan betaal je...

read more

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more