fbpx

Loading

Wanneer u op de AOW-leeftijd stopt met werken ontvangt u een basispensioen vanuit de overheid. Als u in loondienst werkt bouwt u soms via uw werkgever nog extra pensioen op, als ondernemer moet u dit zelf regelen. Voor het regelen van uw pensioen als ondernemer hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. In dit blog vertellen wij u hier meer over. 

AOW voor ondernemers

Wanneer u in Nederland woonachtig en werkzaam bent, bent u in de meeste gevallen verzekerd voor de AOW. Hiervoor betaalt u de premie volksverzekering aan de Belastingdienst. Deze betaalt u tijdens de aangifte inkomstenbelasting. De hoogte van uw AOW-pensioen is afhankelijk van hoeveel jaar u verzekerd was voor de AOW, maar ook of u samen met iemand woont. Indien u in het buitenland gewoon of gewerkt heeft en geen premie betaald heeft, bent u voor die periode niet verzekerd en ontvangt u voor die periode dus ook geen AOW-pensioen. De AOW die u van de overheid ontvangt is een basisinkomen. Dit bedrag is in de meeste gevallen ook lager dan het inkomen dat u had toen u nog werkte als ondernemer. Daarom is het verstandig om een extra pensioen te regelen. 

 

Inkomen voor later

Als ondernemer is het slim om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met uw “inkomen voor later”. Waarom? Omdat u eigenlijk alles zelf moet regelen. Wist u dat een werknemer 1 dag per week voor de opbouw van zijn pensioen werkt? Dan kunt u zich voorstellen dat het geen overbodige luxe is om ook als ondernemer te sparen voor later. Het goede nieuws is dat u dat ook fiscaal vriendelijk kunt doen. Ons advies is om zo snel mogelijk te beginnen. Zo went u er niet alleen aan om geld opzij te zetten, het is ook een stuk goedkoper! Net zoals bij uw boekhouding kan een goede adviseur veel voor u betekenen bij het optimaliseren van uw financiële plaatje. Om deze reden hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. 

 

Pensioen regelen via Lavertu & de Raad

Wij zijn Lavertu & De Raad. Al jarenlang begeleiden wij (Jan Lavertu en Paul de Raad) ondernemers bij hun financiën en bedrijfsverzekeringen. Wij adviseren over financiële zaken zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid. Onze adviezen zijn laagdrempelig en begrijpelijk. Zoals we zelf vaak zeggen; “Wij geven graag eenvoudige oplossingen voor complexe materie”. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld in een helder online overzicht precies zien hoe hun financiële plaatje ervoor staat. Dat zorgt voor een heldere momentopname en als situaties veranderen kunnen onze adviezen eenvoudig op de nieuwe situatie worden afgestemd. Wilt u persoonlijk kennis maken met onze dienstverlening? Maak dan een afspraak, geheel vrijblijvend uiteraard.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

U heeft vast wel een eHerkenning voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk en is het verplicht voor ondernemers om aan te vragen? Wij zullen u precies uitleggen wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning aanvraagt, wat de kosten zijn van eHerkenning en wij vertellen u...

7 tips voor de administratie van uw bedrijf

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.    1. Plan elke week een vast moment  Bij een eenmanszaak met een...

Wat is meewerkaftrek en heb ik er recht op?

Wat is meewerkaftrek? Die vraag krijgen wij regelmatig omdat het een aftrekpost is die niet zo bekend is. Toch kan het de fiscale winst aanzienlijk verlagen, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Maar wanneer heeft u recht op de meewerkaftrek? In dit artikel...

Welke betalingstermijn moet ik hanteren voor mijn klanten?

Wanneer u een factuur gaat versturen dan kunt u hier een betalingstermijn op zetten. U wilt natuurlijk dat uw facturen het liefst zo snel mogelijk betaald worden. Wij vertellen u waar u op moet letten bij het hanteren van een betalingstermijn.  Wat is een...

Btw e-books en digitale kranten verlaagd naar 9%

Veel ondernemers hebben een e-book geschreven die zij verkopen. Vanaf 1 januari zal de btw voor e-books en digitale kranten verlaagd worden van 21% naar 9%. Wat houdt dit voor u in en gaat u hierdoor meer verdienen? Wij vertellen u het vandaag in dit bericht.   Wat is...

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more