Loading

Wanneer u op de AOW-leeftijd stopt met werken ontvangt u een basispensioen vanuit de overheid. Als u in loondienst werkt bouwt u soms via uw werkgever nog extra pensioen op, als ondernemer moet u dit zelf regelen. Voor het regelen van uw pensioen als ondernemer hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. In dit blog vertellen wij u hier meer over. 

AOW voor ondernemers

Wanneer u in Nederland woonachtig en werkzaam bent, bent u in de meeste gevallen verzekerd voor de AOW. Hiervoor betaalt u de premie volksverzekering aan de Belastingdienst. Deze betaalt u tijdens de aangifte inkomstenbelasting. De hoogte van uw AOW-pensioen is afhankelijk van hoeveel jaar u verzekerd was voor de AOW, maar ook of u samen met iemand woont. Indien u in het buitenland gewoon of gewerkt heeft en geen premie betaald heeft, bent u voor die periode niet verzekerd en ontvangt u voor die periode dus ook geen AOW-pensioen. De AOW die u van de overheid ontvangt is een basisinkomen. Dit bedrag is in de meeste gevallen ook lager dan het inkomen dat u had toen u nog werkte als ondernemer. Daarom is het verstandig om een extra pensioen te regelen. 

 

Inkomen voor later

Als ondernemer is het slim om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met uw “inkomen voor later”. Waarom? Omdat u eigenlijk alles zelf moet regelen. Wist u dat een werknemer 1 dag per week voor de opbouw van zijn pensioen werkt? Dan kunt u zich voorstellen dat het geen overbodige luxe is om ook als ondernemer te sparen voor later. Het goede nieuws is dat u dat ook fiscaal vriendelijk kunt doen. Ons advies is om zo snel mogelijk te beginnen. Zo went u er niet alleen aan om geld opzij te zetten, het is ook een stuk goedkoper! Net zoals bij uw boekhouding kan een goede adviseur veel voor u betekenen bij het optimaliseren van uw financiële plaatje. Om deze reden hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. 

 

Pensioen regelen via Lavertu & de Raad

Wij zijn Lavertu & De Raad. Al jarenlang begeleiden wij (Jan Lavertu en Paul de Raad) ondernemers bij hun financiën en bedrijfsverzekeringen. Wij adviseren over financiële zaken zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid. Onze adviezen zijn laagdrempelig en begrijpelijk. Zoals we zelf vaak zeggen; “Wij geven graag eenvoudige oplossingen voor complexe materie”. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld in een helder online overzicht precies zien hoe hun financiële plaatje ervoor staat. Dat zorgt voor een heldere momentopname en als situaties veranderen kunnen onze adviezen eenvoudig op de nieuwe situatie worden afgestemd. Wilt u persoonlijk kennis maken met onze dienstverlening? Maak dan een afspraak, geheel vrijblijvend uiteraard.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Boekhouden in Excel – Waarom dit geen goed idee is.

Regelmatig horen wij van ondernemers dat ze boekhouden in Excel. Het programma is immers gratis en bijna iedereen heeft het wel op zijn computer staan. Echter voldoet een boekhouding in Excel in de meeste gevallen niet aan de eisen van de Belastingdienst. In dit blog...

Pensioen voor ondernemers

Wanneer u op de AOW-leeftijd stopt met werken ontvangt u een basispensioen vanuit de overheid. Als u in loondienst werkt bouwt u soms via uw werkgever nog extra pensioen op, als ondernemer moet u dit zelf regelen. Voor het regelen van uw pensioen als ondernemer hebben...

Onze klanten: Get Fat With Me

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Karima el Bakkali van Get Fat With Me. Karima deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met haar boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Hoi, ik ben...

Hoe toon ik aan dat ik ondernemer ben?

Voor ondernemers zijn er veel belastingvoordelen die de totale belastingdruk verlagen. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de oudedagsreserve. Om van deze voordelen gebruik te kunnen maken dient u ondernemer in de zin van de Wet...

Debiteuren en crediteuren – de verschillen

Een paar weken geleden hadden wij een blog geplaatst over de balans. Op de balans staan onder andere de debiteuren en de crediteuren. Maar wat zijn dit en wat zijn de verschillen tussen debiteuren en crediteuren. Dit behandel ik vandaag in dit blog voor u.   Wat zijn...

Wat is beter kopen of leasen zakelijk?

 Wanneer je als ondernemer een auto, machine of ander bedrijfsmiddel wilt aanschaffen, kom je vaak voor de keuze te staan: kopen of leasen. Wat is nu eigenlijk de beste keuze die je als ondernemer kunt maken? Ik leg het je graag uit. Kies je voor kopen? Dan betaal je...

read more

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more