fbpx

Loading

Wanneer u op de AOW-leeftijd stopt met werken ontvangt u een basispensioen vanuit de overheid. Als u in loondienst werkt bouwt u soms via uw werkgever nog extra pensioen op, als ondernemer moet u dit zelf regelen. Voor het regelen van uw pensioen als ondernemer hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. In dit blog vertellen wij u hier meer over. 

AOW voor ondernemers

Wanneer u in Nederland woonachtig en werkzaam bent, bent u in de meeste gevallen verzekerd voor de AOW. Hiervoor betaalt u de premie volksverzekering aan de Belastingdienst. Deze betaalt u tijdens de aangifte inkomstenbelasting. De hoogte van uw AOW-pensioen is afhankelijk van hoeveel jaar u verzekerd was voor de AOW, maar ook of u samen met iemand woont. Indien u in het buitenland gewoon of gewerkt heeft en geen premie betaald heeft, bent u voor die periode niet verzekerd en ontvangt u voor die periode dus ook geen AOW-pensioen. De AOW die u van de overheid ontvangt is een basisinkomen. Dit bedrag is in de meeste gevallen ook lager dan het inkomen dat u had toen u nog werkte als ondernemer. Daarom is het verstandig om een extra pensioen te regelen. 

 

Inkomen voor later

Als ondernemer is het slim om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met uw “inkomen voor later”. Waarom? Omdat u eigenlijk alles zelf moet regelen. Wist u dat een werknemer 1 dag per week voor de opbouw van zijn pensioen werkt? Dan kunt u zich voorstellen dat het geen overbodige luxe is om ook als ondernemer te sparen voor later. Het goede nieuws is dat u dat ook fiscaal vriendelijk kunt doen. Ons advies is om zo snel mogelijk te beginnen. Zo went u er niet alleen aan om geld opzij te zetten, het is ook een stuk goedkoper! Net zoals bij uw boekhouding kan een goede adviseur veel voor u betekenen bij het optimaliseren van uw financiële plaatje. Om deze reden hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. 

 

Pensioen regelen via Lavertu & de Raad

Wij zijn Lavertu & De Raad. Al jarenlang begeleiden wij (Jan Lavertu en Paul de Raad) ondernemers bij hun financiën en bedrijfsverzekeringen. Wij adviseren over financiële zaken zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid. Onze adviezen zijn laagdrempelig en begrijpelijk. Zoals we zelf vaak zeggen; “Wij geven graag eenvoudige oplossingen voor complexe materie”. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld in een helder online overzicht precies zien hoe hun financiële plaatje ervoor staat. Dat zorgt voor een heldere momentopname en als situaties veranderen kunnen onze adviezen eenvoudig op de nieuwe situatie worden afgestemd. Wilt u persoonlijk kennis maken met onze dienstverlening? Maak dan een afspraak, geheel vrijblijvend uiteraard.

Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Onze klanten: Kobra Diensten

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Kobus te Brake van Kobra Diensten. Kobus deelt zijn verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies hem helpt met zijn boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Mijn naam is Kobus te...

Btw-vrijstelling gaat niet altijd op voor zzp’ers in de zorg

Afgelopen tijd ben ik voor een aantal van mijn cliënten bezig geweest met het aanvragen van een btw-vrijstelling. Deze cliënten zijn zzp’ers in de zorg. Onder zzp’ers in de zorg heerst het grote misverstand dat alle zzp’ers in de zorg vrijgesteld zijn van btw. Dit is...

7 tips voor de administratie van uw bedrijf

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.    1. Plan elke week een vast moment  Bij een eenmanszaak met een...

Hoe werkt het uploaden in STACK?

Als u klant bent bij ZJ Advies dient u eens per maand uw bonnen, inkoopfacturen en verkoopfacturen te uploaden in onze veilige en digitale omgeving STACK. Wij leggen u uit hoe dit werkt.    Welke gegevens dient u maandelijks aan ons te verstrekken? Wij vragen u...

Heb ik recht op de mkb-winstvrijstelling?

Het is weer bijna tijd voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting. Om uw winst te verlagen, zodat u minder belasting hoeft te betalen, kunt u gebruik maken van verschillende aftrekposten. De mkb-winstvrijstelling is hier één van. In dit artikel leest u wat de...

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more