Wanneer u op de AOW-leeftijd stopt met werken ontvangt u een basispensioen vanuit de overheid. Als u in loondienst werkt bouwt u soms via uw werkgever nog extra pensioen op, als ondernemer moet u dit zelf regelen. Voor het regelen van uw pensioen als ondernemer hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad. In dit blog vertellen wij u hier meer over.
AOW voor ondernemers
Wanneer u in Nederland woonachtig en werkzaam bent, bent u in de meeste gevallen verzekerd voor de AOW. Hiervoor betaalt u de premie volksverzekering aan de Belastingdienst. Deze betaalt u tijdens de aangifte inkomstenbelasting. De hoogte van uw AOW-pensioen is afhankelijk van hoeveel jaar u verzekerd was voor de AOW, maar ook of u samen met iemand woont. Indien u in het buitenland gewoon of gewerkt heeft en geen premie betaald heeft, bent u voor die periode niet verzekerd en ontvangt u voor die periode dus ook geen AOW-pensioen. De AOW die u van de overheid ontvangt is een basisinkomen. Dit bedrag is in de meeste gevallen ook lager dan het inkomen dat u had toen u nog werkte als ondernemer. Daarom is het verstandig om een extra pensioen te regelen.
Inkomen voor later
Als ondernemer is het slim om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met uw “inkomen voor later”. Waarom? Omdat u eigenlijk alles zelf moet regelen. Wist u dat een werknemer 1 dag per week voor de opbouw van zijn pensioen werkt? Dan kunt u zich voorstellen dat het geen overbodige luxe is om ook als ondernemer te sparen voor later. Het goede nieuws is dat u dat ook fiscaal vriendelijk kunt doen. Ons advies is om zo snel mogelijk te beginnen. Zo went u er niet alleen aan om geld opzij te zetten, het is ook een stuk goedkoper! Net zoals bij uw boekhouding kan een goede adviseur veel voor u betekenen bij het optimaliseren van uw financiële plaatje. Om deze reden hebben wij een samenwerking met Lavertu & de Raad.
Pensioen regelen via Lavertu & de Raad
Wij zijn Lavertu & De Raad. Al jarenlang begeleiden wij (Jan Lavertu en Paul de Raad) ondernemers bij hun financiën en bedrijfsverzekeringen. Wij adviseren over financiële zaken zoals pensioen en arbeidsongeschiktheid. Onze adviezen zijn laagdrempelig en begrijpelijk. Zoals we zelf vaak zeggen; “Wij geven graag eenvoudige oplossingen voor complexe materie”. Onze klanten kunnen bijvoorbeeld in een helder online overzicht precies zien hoe hun financiële plaatje ervoor staat. Dat zorgt voor een heldere momentopname en als situaties veranderen kunnen onze adviezen eenvoudig op de nieuwe situatie worden afgestemd. Wilt u persoonlijk kennis maken met onze dienstverlening? Maak dan een afspraak, geheel vrijblijvend uiteraard.
Wilt u meer tips over ondernemen, boekhouden en belastingen? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.
Belangrijke informatie over de Wet DBA
Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...
read moreWET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...
read moreOnze klanten: The M Bar
Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je? Ik ben Zoë Adriaanse en ik...
read more
Recente reacties