fbpx

 71 total views,  2 views today

 

Afgelopen dinsdag werd door het kabinet bekend gemaakt dat er een tijdelijke voorziening inkomensondersteuning komt voor zzp’ers en het mkb die getroffen zijn door de coronacrisis. In dit blog houden wij de nieuwste updates bij over wat er bekend is over deze regeling. 

Laatste update: 10:26 uur 27-03-2020 

 

Wat is de tijdelijke voorziening inkomensondersteuning?

Het kabinet heeft bekend gemaakt dat er voor zzp’ers en voor het mkb een tijdelijke voorziening inkomensondersteuning komt voor maximaal drie maanden. Dit zal de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) worden. Dit is er voor levensvatbare bedrijven die tijdelijk, door de gevolgen van het coronavirus, financieel in de knel zitten.

De regeling is gebaseerd op de al bestaande Bbz-regeling (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen). Echter wordt deze tijdelijk versoepeld en versneld zodat de regeling een stuk toegankelijker wordt. 

 

Wat is de ‘normale’ Bbz-regeling? 

Als zzp’er of als mkb-bedrijf kunt u bij uw woongemeente een inkomensaanvulling aanvragen of lening in de vorm van werkkapitaal op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, ook wel de Bbz-regeling genoemd.

De Bbz-regeling kunt u aanvragen bij uw gemeente. Indien u een aanvraag indient wordt u wel op een aantal dingen getoetst. Zo vindt er een vermogens- en/of partnertoets plaats. Ook wordt er naar de levensvatbaarheid van uw bedrijf gekeken. De aanvraagtijd van de ‘normale’ Bbz-regeling is 13 weken. 

 

Waarin verschilt de versoepelde regeling met de ‘normale’ Bbz-regeling?

Om het aanvragen van een Bbz-regeling voor zzp’ers en mkb-bedrijven gemakkelijker te maken is de Bbz-regeling versoepelt op een aantal punten. 

  • De aanvraag tijd wordt verkort van 13 weken naar maximaal 4 weken.
  • Er wordt geen toets op levensvatbaarheid van het bedrijf gedaan.
  • Er wordt geen partner- en/of vermogenstoets gedaan.
  • Er wordt voor een periode van maximaal 3 maanden een inkomensondersteuning voor levensonderhoud verstrekt. Hierbij zijn voorschotten mogelijk.
  • De inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft later niet terug betaald te worden.
  • Wanneer er bedrijfskapitaal wordt verstrekt in de vorm van een lening is er een mogelijkheid van uitstel van de aflossingsverplichting.
  • Wanneer er bedrijfskapitaal wordt verstrekt in de vorm van een lening wordt er een lager rentepercentage gehanteerd.

 

Hoeveel bedraagt de tijdelijke voorziening inkomensondersteuning?

Er is nog geen exact bedrag bekend. Maar momenteel is er bekend gemaakt dat de tijdelijke voorziening inkomensondersteuning uw inkomen gaat aanvullen tot het sociaal minimum. Dit zal dus gaan om maximaal 1500 euro netto per maand.

De hoogte van de inkomensondersteuning zal ook afhankelijk zijn van de samenstelling van uw huishouden. De regeling gaat met terugwerkende kracht in per 1 maart 2020 en duurt vooralsnog tot 1 juni 2020. Om in aanmerking te komen voor de regeling dient u voor 1 januari 2020 ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel. 

 

Voor wie geldt de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (tozo)?

De tijdelijke ondersteuning voor ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Het is dan ook niet de bedoeling dat er misbruik gemaakt wordt van deze regeling. Daarom vraagt het kabinet om u alleen te melden als u ook daadwerkelijk in de knel komt door de coronacrisis. Hieronder een aantal specifieke eisen vanuit de Rijksoverheid:

  • Gevestigde zelfstandigen vanaf 18 jaar tot en met de pensioengerechtigde leeftijd. 
  • Woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland.
  • Het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgevoerd. 
  • Voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, zoals ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
  • is vóór 1 januari 2020 gestart met de onderneming en voldoet aan het urencriterium, d.w.z. minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep;
  • woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.

 

Waar kan ik de versoepelde Bbz-regeling aanvragen?

Het kabinet is momenteel nog druk bezig met het vormgeven van deze regeling. Daarom is het momenteel nog niet mogelijk om de regeling aan te kunnen vragen. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten, en daar zult u straks dan ook terecht kunnen voor uw aanvraag. Hiervoor heeft u een uittreksel nodig van de Kamer van Koophandel en een ID-bewijs. Ook heeft de gemeente informatie over de gezinssamenstelling nodig.

 

Welke regelingen zijn er nog meer voor ondernemers?

De overheid heeft verschillende regelingen gemaakt voor ondernemers en zzp’ers die in de knel zitten door het coronavirus. Alle regelingen vindt u in dit blog

  • Bbz-regeling
  • Noodloket
  • Uitstel van betaling Belastingdienst
  • Verruiming van de BMKB
  • Werktijdverkorting – Noodfonds overbrugging werkgelegenheid

 

Meer over het coronavirus

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus, ook wel SARS severe acute respiratory syndrome CoV coronavirus -2 genoemd. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten. In Nederland, maar ook wereldwijd, worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Op de website van het RIVM vindt u de meest actuele informatie over het coronavirus.

 

Schrijf u gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe regelingen en updates. Mocht u nog vragen hebben over de coronavirus regelingen voor ondernemers van de overheid of hulp nodig hebben bij het aanvragen van de regelingen, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij. 

Algemene voorwaarden: heb ik ze nodig?

Algemene voorwaarden - de “kleine lettertjes” - veel ondernemers hebben ze al op laten stellen, maar nog lang niet alle ondernemers hebben dit laten doen. Ondanks dat het niet verplicht is om deze voorwaarden op te stellen kan het wel een hoop problemen voorkomen. Met...

Regels omtrent afschrijven

Heeft u voor uw onderneming geïnvesteerd in een bedrijfsmiddel waarvan de aanschafkosten meer bedroegen dan €450? Dan krijgt u te maken met de regels omtrent afschrijven. Het is belangrijk om deze regels gelijk in het jaar van aanschaf van het bedrijfsmiddel goed toe...

Alle informatie over een vennootschap onder firma (vof)

Wanneer u een bedrijf begint dient u de keuze te maken wat voor rechtsvorm uw bedrijf wordt. Wanneer u alleen een bedrijf begint is dit vaak een eenmanszaak of een BV. Wanneer u met meerdere personen een bedrijf begint dan is een vennootschap onder firma, ook wel vof...

Vijf redenen waarom gebruikers jou volgen op Instagram

Instagram is een sociaal medianetwerk waarop de gebruikers foto’s en video’s kunnen delen. Sociale media gaat een steeds grotere rol spelen en Instagram is het sociale mediakanalen die momenteel het snelst groeit. Zo heeft Instagram 830.000 meer gebruikers in...

Zo maak jij gemakkelijk een overzichtelijke contentkalender!

Content is tegenwoordig één van de belangrijkste dingen op het gebied van online marketing. Een contentkalender helpt jou erbij om een duidelijk overzicht te geven wanneer je welke content maakt en plaats. Op deze manier zit er een duidelijk upload schema in jouw...

Boekhouden in Excel – Waarom dit geen goed idee is.

Regelmatig horen wij van ondernemers dat ze boekhouden in Excel. Het programma is immers gratis en bijna iedereen heeft het wel op zijn computer staan. Echter voldoet een boekhouding in Excel in de meeste gevallen niet aan de eisen van de Belastingdienst. In dit blog...

Lees meer

Willekeurig afschrijven voor startende ondernemers

Als startende ondernemer is het vaak nodig om te investeren in bedrijfsmiddelen. Indien u investeert in bedrijfsmiddelen waarvan de waarde de €450 te boven gaat, dan krijgt u te maken met de regels omtrent afschrijven. Hierover heb ik al eerder een blog geschreven....

Lees meer

7 tips voor de administratie van uw bedrijf

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.    1. Plan elke week een vast moment  Bij een eenmanszaak met een...

Lees meer