fbpx

 50 total views,  1 views today

Het is weer tijd om de aangifte inkomstenbelasting over 2019 in te vullen. Deze aangifte dient uiterlijk 30 april 2020 verstuurd te worden. Ik geef u 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting. Gelukkig heeft de Belastingdienst al zoveel mogelijk gegevens ingevuld. Als u geen ondernemer bent is de aangifte dan ook vaak een kwestie van controleren.

   

Voor ondernemers is de aangifte echter een stuk moeilijker. In de aangifte moet namelijk een winst- en verliesrekening, een balans en een vermogensvergelijking ingevuld worden. Tevens moet er antwoord gegeven worden op een groot aantal, veelal onduidelijke vragen. Om de aangifte inkomstenbelasting in te vullen is het dus nodig dat uw boekhouding op orde is.

Tip 1: Verdeling van inkoop- en verkoopfacturen

Veel ondernemers vergeten dat inkoop- en verkoopfacturen die betrekking hebben op een langere periode verdeeld moeten worden. Ik geef u graag een tweetal voorbeelden.

Voorbeeld 1:

Stelt u zich voor dat u op 1 juli 2019 een jaarabonnement heeft afgesloten voor bijvoorbeeld webhosting. De prijs hiervoor bedroeg €120,00. U heeft dit jaarabonnement vooruit betaald op 15 juni 2019, wat tevens de factuurdatum is. Deze kosten moeten dan voor de 6/12 aan 2019 toegerekend worden en voor 6/12 aan 2020. Op de winst- en verliesrekening bedragen de kosten voor webhosting in 2019 dan €60,00 en op de eindbalans van 2019 staat er bij vooruitbetaalde bedragen dan een bedrag van €60,00. Die €60,00 heeft namelijk betrekking op het jaar 2020.

Voorbeeld 2:

Op 10 januari 2020 heeft u naar klant A een factuur gestuurd met een factuurbedrag van €301,29 inclusief btw. Deze factuur heeft betrekking op werkzaamheden die u voor klant A heeft verricht in december 2019. De inkomsten á €249,00 (exclusief btw) moeten dan ook toegerekend worden aan 2019. Op de winst- en verliesrekening bedraagt de omzet dan ook €249,00 en op de eindbalans van 2019 komt er €249,00 te staan bij nog te factureren bedragen. De btw á €52,29 dient echter wel aangegeven te worden in het eerste kwartaal van 2020. Voor de btw is – op enkele uitzonderingen na – veelal de factuurdatum leidend.

Tip 2: Inkoop boven de €100,00

Veel ondernemers vergeten dat zij bij inkopen boven de €100,00 een btw-factuur moeten vragen aan hun leverancier. De Belastingdienst stelt namelijk als vereiste dat bij alle inkopen boven de €100,00 er een factuur moet zijn die aan alle eisen voldoet. 

Lees hier: Aan welke eisen moet een factuur voldoen? 

Tip 3: Afschrijven en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Indien u in 2019 een bedrijfsmiddel heeft aangeschaft met een waarde van meer dan €450,00 dan dient dit bedrijfsmiddel op de balans gewaardeerd te worden. Vervolgens neemt de waarde van dit bedrijfsmiddel elk jaar af (maximaal 20% per jaar). Dit heet afschrijven. Het is belangrijk dit op een juiste manier te verwerken in de boekhouding.

Let op: indien u bijvoorbeeld een aantal bedrijfsmiddelen koopt die op zichzelf een waarde heeft van minder dan €450,00, maar niet los van elkaar kunnen functioneren in uw bedrijf. Dat wordt dit gezien als een bedrijfsmiddel. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een desktop pc, een monitor en een toetsenbord.

Indien u in een jaar een of meerdere bedrijfsmiddelen gekocht die alleen of samen een waarde vormen van meer dan €2.300? Dan heeft u recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een extra belastingvoordeel dus voor u. Vergeet dit niet zelf aan te geven in de belastingaangifte.

Lees ook: Investeren en afschrijven m.b.t. bedrijfsmiddelen.

Tip 4: Urencriterium

Een urenadministratie bijhouden wie heeft daar nu zin in? Toch kan het bijhouden van een urenadministratie u veel voordelen opleveren. Als u kunt aantonen dat u meer dan 1.225 uren voor uw onderneming gewerkt heeft, dan heeft u recht op een groot aantal fiscale voordelen.

Let op: ongeacht of u aan het urencriterium voldoet dient het totaal aantal uren dat u aan of voor uw onderneming werkt meer te bedragen dan de uren die u besteed aan andere werkzaamheden. Werkt u bijvoorbeeld 1.750 uur in dienstverband en 1.250 uur voor uw onderneming. Dan voldoet u niet aan het urencriterium. Voor startende ondernemers is er echter een uitzondering op deze regel. Indien u in de 5 jaren voorafgaand in één jaar geen ondernemer was dan geldt deze regel niet.

Lees ook: Urencriterium; voldoe ik als ondernemer eraan? 

Tip 5: Resultaat uit overige werkzaamheden

Sinds dit jaar heeft de Belastingdienst in de aangifte een ondernemerscheck opgenomen. Komt er uit deze check dat u geen ondernemer bent voor de Belastingdienst? Vergeet dan niet de opbrengsten en kosten van uw onderneming in te vullen bij resultaat uit overige werkzaamheden. Veel mensen vergeten dit namelijk.

Over elke euro die er binnenkomt dient namelijk belasting betaald te worden. Het zou zonde zijn om achteraf een boete te krijgen, omdat u deze inkomsten niet heeft ingevuld. Let op: niet altijd heeft de ondernemerscheck gelijk. Bij twijfel neem dan altijd contact op met de Belastingdienst of een belastingadviseur.

Tip 6: Niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten

Vergeet niet in de aangifte de niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten te verwerken. Dit zijn bijvoorbeeld fiscale boetes op het moment dat de btw-aangifte niet tijdig ingediend of betaald is, maar denk ook aan bijvoorbeeld voedsel, drank en genotmiddelen. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.

Aangifte inkomstenbelasting uitbesteden 

ZJ Advies doet graag voor u de aangifte inkomstenbelasting. Wij zorgen ervoor dat deze tijdig verstuurt wordt en fiscaal correct is. Daarnaast controleren wij of u gebruik maakt van alle belastingvoordelen zoals aftrekposten meegerekend zodat u niet te veel belasting betaalt. Wij doen voor zzp’ers, eenmanszaken, vof’s en particulieren de aangifte inkomstenbelasting. Wij werken digitaal, dus het is niet nodig om langs te komen of documenten op te sturen per post. Echter, wanneer dit uw voorkeur heeft, bent u natuurlijk altijd van harte welkom op ons kantoor in Almere.

Lees hier: Alle informatie en de tarieven over het uitbesteden van de aangifte inkomstenbelasting. 

Wilt u meer tips voor de aangifte inkomstenbelasting? Schrijf u dan gratis in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van fiscale tips en nieuwtjes. Mocht u nog vragen hebben over de aangifte inkomstenbelasting, neem dan contact met ons op. ZJ Advies is een fiscaal kantoor voor boekhouding en belasting en wij helpen u hier dan ook graag bij.

Schijnzelfstandigheid: Ben ik een schijnzelfstandige?

Bent u een opdrachtgever en werkt u veel met zzp’ers? Of bent u een zzp’er en werkt u voor een opdrachtgever? Let dan goed op! De Belastingdienst zal vanaf oktober 2019 meer controle gaan houden op het tegengaan schijnzelfstandigheid. Dit toezicht kan bijvoorbeeld...

Omzet en winst; wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee termen die u als ondernemer erg vaak hoort en die ook van groot belang zijn. Daarom is het belangrijk om te weten wat deze twee termen betekenen maar ook wat het verschil is tussen omzet en winst. Wij zullen dat voor u uitleggen met duidelijke...

Factuur kwijtschelden of crediteren mag dat?

Een aantal weken geleden heb ik de stappen doorgenomen wat u moet doen als een opdrachtgever zijn factuur niet op tijd betaalt. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat zelfs na het versturen van een sommatiebrief en het inschakelen van een incassobureau de opdrachtgever...

Investeren en afschrijven m.b.t bedrijfsmiddelen

Bijna elke ondernemer krijgt er vroeg of laat mee te maken; investeren in bedrijfsmiddelen. In dit blog zal ik de fiscale regels omtrent investeren in bedrijfsmiddelen en afschrijven uitleggen. Allereerst zal ik een aantal begrippen uitleggen. Vervolgens gaan we...

Wat is meewerkaftrek en heb ik er recht op?

Wat is meewerkaftrek? Die vraag krijgen wij regelmatig omdat het een aftrekpost is die niet zo bekend is. Toch kan het de fiscale winst aanzienlijk verlagen, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Maar wanneer heeft u recht op de meewerkaftrek? In dit artikel...

Boekhouden in Excel – Waarom dit geen goed idee is.

Regelmatig horen wij van ondernemers dat ze boekhouden in Excel. Het programma is immers gratis en bijna iedereen heeft het wel op zijn computer staan. Echter voldoet een boekhouding in Excel in de meeste gevallen niet aan de eisen van de Belastingdienst. In dit blog...

Lees meer

Willekeurig afschrijven voor startende ondernemers

Als startende ondernemer is het vaak nodig om te investeren in bedrijfsmiddelen. Indien u investeert in bedrijfsmiddelen waarvan de waarde de €450 te boven gaat, dan krijgt u te maken met de regels omtrent afschrijven. Hierover heb ik al eerder een blog geschreven....

Lees meer

7 tips voor de administratie van uw bedrijf

Iedere ondernemer dient een administratie bij te houden. Het is vaak het klusje waar veel ondernemers tegen op kijken. Wij geven u 7 tips voor uw administratie zodat u deze het beste kan bijhouden.    1. Plan elke week een vast moment  Bij een eenmanszaak met een...

Lees meer