fbpx

Loading

Heeft u de aangifte inkomstenbelasting al gedaan? Om uw fiscale winst te verlagen, zodat u minder belasting hoeft te betalen, kunt u gebruik maken van verschillende aftrekposten. De startersaftrek is hier één van. Maar wanneer heeft u recht op de startersaftrek? In dit artikel leest u wat de startersaftrek is en of u er recht op heeft.

 

Wat is de startersaftrek?

Tijdens uw jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting kunt u gebruik maken van meerdere aftrekposten waarmee u uw winst kunt verlagen. Een lagere fiscale winst houdt dan ook in dat u minder belasting betaald. Om deze reden is het dan ook vaak voordelig om gebruik te maken van de aftrekposten. De startersaftrek is zo’n aftrekpost die uw winst verlaagd. De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigen aftrek. In 2020 kunt u met de startersaftrek de zelfstandigenaftrek verhogen met een bedrag van € 2123,-. 

Lees ook: 6 tips voor de aangifte inkomstenbelasting.

 

Wanneer heb ik recht op de startersaftrek?

Wanneer heeft u als ondernemer recht op de startersaftrek? Ten eerste dient u recht te hebben op de zelfstandigenaftrek. Dit houdt in dat u ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting en u moet voldoen aan het urencriterium van 1225 uren per jaar. Om recht te hebben op de startersaftrek dient u daarnaast in één (of meer) van de vijf voorgaande kalenderjaren geen ondernemer geweest te zijn. Als derde eis dient u in deze periode niet vaker dan twee keer de zelfstandigenaftrek te hebben toegepast.

 

Hoe werkt de startersaftrek?

Om gebruik te maken van de startersaftrek dient u de het bedrag van de startersaftrek (€ 2123,-. in 2020) op te tellen bij uw zelfstandigenaftrek. Dit bedrag mag u vervolgens van uw winst aftrekken. Het is ook mogelijk dat dit bedrag hoger is dan uw winst, hierdoor heeft u verlies. Dit verlies kunt verrekenen met andere inkomsten uit werk en woning. Indien u geen andere inkomsten heeft kunt u het verlies ook verrekenen in andere jaren. 

Lees ook: Alles over de zelfstandigenaftrek.

 

Overzicht belastingvoordelen voor ondernemers

Wilt u meer weten over andere belastingvoordelen? Wij hebben voor u een overzicht opgesteld waar de belangrijkste belastingvoordelen en aftrekposten voor ondernemers op staan, waar u gebruik van kunt maken. In dit overzicht vindt u de meest voorkomende belastingvoordelen waar u als ondernemer gebruik van kan maken zodat u uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen. Ontvang het overzicht nu gratis door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief waarbij u fiscale tips over boekhouding en belasting voor uw onderneming ontvangt.

 

Aangifte inkomstenbelasting uitbesteden aan ZJ Advies

Mocht u hulp nodig hebben bij het gebruik maken van de aftrekposten, zoals de startersaftrek, dan helpen wij u graag. Wij kunnen zowel voor bedrijven als voor particulieren de aangifte inkomstenbelasting verzorgen. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Tijdelijke voorziening inkomensondersteuning voor zzp en mkb

  Afgelopen dinsdag werd door het kabinet bekend gemaakt dat er een tijdelijke voorziening inkomensondersteuning komt voor zzp'ers en het mkb die getroffen zijn door de coronacrisis. In dit blog houden wij de nieuwste updates bij over wat er bekend is over deze...

Hoe toon ik aan dat ik ondernemer ben?

Voor ondernemers zijn er veel belastingvoordelen die de totale belastingdruk verlagen. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de oudedagsreserve. Om van deze voordelen gebruik te kunnen maken dient u ondernemer in de zin van de Wet...

Telefoonkosten aftrekbaar voor ondernemers?

Als ondernemer ben je veel aan het bellen, appen, sms’en en internetten met je mobiele telefoon. Wanneer zijn deze telefoonkosten aftrekbaar en waar moet je op letten? Ik leg graag uit hoe dit precies zit.    Telefoonkosten in de inkomstenbelasting  Als hoofdregel...

Wat is een balans en wat staat er op?

De aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers zit er weer aan te komen. Hiervoor dient u onder andere een balans in te vullen. Maar wat is een balans en wat moet u erop zetten? Dat leggen wij u vandaag uit.   Wat is een balans? Een balans is een onderdeel van uw...

Aangifte omzetbelasting; alles wat u moet weten

De aangifte omzetbelasting dient in de meeste gevallen elk kwartaal ingevuld te worden. In dit blog vertellen wij u alles wat u moet weten over de aangifte omzetbelasting, ook wel de btw-aangifte genoemd. Aangifte omzetbelasting, wat is dat? De aangifte...

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more