Loading

De aangifte omzetbelasting dient in de meeste gevallen elk kwartaal ingevuld te worden. In dit blog vertellen wij u alles wat u moet weten over de aangifte omzetbelasting, ook wel de btw-aangifte genoemd.

Aangifte omzetbelasting, wat is dat?

De aangifte omzetbelasting, ook wel de btw-aangifte genoemd, is de aangifte waarbij u de belasting die u over uw omzet maakt betaalt aan de Belastingdienst. De aangifte omzetbelasting kunt u per maand, kwartaal of per jaar doen. Het meest gebruikelijke is om dit eens per kwartaal te doen

 

Wat heb ik nodig om de aangifte omzetbelasting te doen?

Het is van een belang dat u een aantal dingen heeft voordat u de aangifte omzetbelasting kunt doen. Aller eerste dient u hiervoor een btw-nummer te hebben. Deze heeft u als het goed is gekregen toen u zich heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Let op: Op 1 januari 2020 hebben alle eenmanszaken een nieuw btw-nummer gekregen, dit is het btw-identificatienummer. Voor de aangifte omzetbelasting gebruikt u het ‘oude’ btw-nummer, ook wel het omzetbelastingnummer genoemd. 

Om de aangifte vervolgens in te vullen dient u naar de website van de Belastingdienst te gaan. Hierbij moet u de volgende onderdelen bij de hand houden

  • Een volledige administratie.
  • De ontvangen en betaalde bedragen.
  • Een overzicht van de btw die u betaald en ontvangen heeft.
  • De verzonden en ontvangen facturen en bonnetjes.

 Lees ook: Diensten verlenen aan het buitenland: Hoe zit het met de btw? 

Voor wanneer moet de aangifte omzetbelasting gedaan zijn?

Indien u per kwartaal de aangifte omzetbelasting invult zijn de deadlines voor 2020 als volgt:

Tijdvak Uw aangifte en betaling moeten binnen zijn op
1e kwartaal 2020 30 april 2020
2e kwartaal 2020 31 juli 2020
3e kwartaal 2020 31 oktober 2020
4e kwartaal 2020 31 januari 2021

Indien u maandelijks of eens per jaar de aangifte omzetbelasting doet verwijs ik u voor de deadlines naar de website van de Belastingdienst. Het is van belang dat u voor de deadline de aangifte verstuurd om zo een naheffingsaanslag te voorkomen. Alleen in uitzonderlijke situaties kunt u uitstel aanvragen voor het doen van de btw-aangifte. Hierbij controleert de fiscus of er echt sprake is van ernstige calamiteit.

 

Aangifte omzetbelasting uitbesteden aan ZJ Advies

Mocht u hulp nodig hebben bij het invullen van de aangifte omzetbelasting of dit compleet willen uitbesteden? Wij helpen u hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

Meer informatie: omzetbelasting aangifte uitbesteden 

 

 

Wanneer krijg ik bericht over de aangifte inkomstenbelasting?

Heeft u de aangifte inkomstenbelasting ingediend? Dan moet u waarschijnlijk geld betalen of krijgt u geld terug van de Belastingdienst. U moet hiervoor wachten op het bericht dat u van de Belastingdienst krijgt. Maar wanneer krijgt u deze? Wij vertellen het u in dit...

Mag ik werkkleding als zakelijke kosten aftrekken?

Veel ondernemers schaffen werkkleding en werkschoenen aan. De kosten voor de aanschaf van werkkleding en -schoenen zijn in beginsel zakelijke kosten en dus aftrekbaar. Hier zitten echter wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Welke voorwaarden dit zijn leg ik u...

Onze klanten: de Jongste Media

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Emma de Jongste van De Jongste Media. Emma deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met haar boekhouding. Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Mijn naam is Emma...

Omzet en winst; wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee termen die u als ondernemer erg vaak hoort en die ook van groot belang zijn. Daarom is het belangrijk om te weten wat deze twee termen betekenen maar ook wat het verschil is tussen omzet en winst. Wij zullen dat voor u uitleggen met duidelijke...

Btw berekenen over verzendkosten; wel of niet?

Voor veel ondernemers is het onduidelijk of er over de verzendkosten wel of geen btw gerekend moet worden. Wanneer je namelijk post of pakketten met PostNL verzend betaal je hier 0% btw over. Wij leggen je in dit blog uit hoe het zit.    Moet ik btw rekenen over de...

Wat is beter kopen of leasen zakelijk?

 Wanneer je als ondernemer een auto, machine of ander bedrijfsmiddel wilt aanschaffen, kom je vaak voor de keuze te staan: kopen of leasen. Wat is nu eigenlijk de beste keuze die je als ondernemer kunt maken? Ik leg het je graag uit. Kies je voor kopen? Dan betaal je...

read more

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more