fbpx

Loading

Afgelopen jaar werd bekend gemaakt dat bedrijven gebruik moesten gaan maken van eHerkenning om veilig  in te loggen bij verschillende overheidsinstanties. eHerkenning is niet gratis en daarom is er nu een compensatieregeling. Wij leggen u uit wat deze compensatieregeling is en hoe u er gebruik van kunt maken. 

 

Wat is eHerkenning? 

eHerkenning is de manier waarmee u als ondernemer veilig kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Momenteel kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord of een DigiD. In de toekomst zal dit straks waarschijnlijk alleen nog met eHerkenning kunnen. eHerkenning kunt u bijvoorbeeld gebruiken om uw aangifte omzetbelasting in te vullen of voor het aanvragen van subsidies en vergunningen voor uw bedrijf.

Lees ook: Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

Compensatieregeling kosten eHerkenning?

De compensatieregeling voor de kosten van eHerkenning compenseert één eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie geldt op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. De vergoeding wordt betaald aan de ondernemer zelf en geldt alleen voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. U regelt dit bij één van de erkende leveranciers.

De vergoeding bedraagt ongeveer € 24: dat is de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel. In de loop van september kunt u de vergoeding online aanvragen via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

 

Voor wie geldt de compensatieregeling?

Alle organisaties die eHerkenning alleen nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen gebruik maken van de regeling. Dit geldt niet voor eenmanszaken. Eenmanszaken kunnen namelijk nog aangifte doen met DigiD. 

 

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

Voor het aanvragen van eHerkenning kunt u kiezen uit de zes leveranciers die vanuit eHerkenning zijn aangewezen. Eerst dient u te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft. eHerkenning heeft vijf betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over uw online identiteit. Het betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft is afhankelijk van waarvoor u eHerkenning zult gaan gebruiken.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

Prinsjesdag 2022: wat betekent dat voor u als ondernemer?

Gisteren was het weer de derde dinsdag van september en dat betekent Prinsjesdag. Prinsjesdag is al sinds meer dan honderd jaar de dag waarop de overheid zijn plannen voor het volgende jaar bespreekt. Onderdeel van deze plannen is het belastingplan. Hierin staan de...

Hoe werkt het uploaden in STACK?

Als u klant bent bij ZJ Advies dient u eens per maand uw bonnen, inkoopfacturen en verkoopfacturen te uploaden in onze veilige en digitale omgeving STACK. Wij leggen u uit hoe dit werkt.    Welke gegevens dient u maandelijks aan ons te verstrekken? Wij vragen u...

Waarom betaalt mijn collega zzp’er minder belasting?

Vorige week kreeg ik van een van mijn klanten de volgende vraag: “Waarom moet ik €10.000 betalen terwijl een andere zzp’er die hetzelfde verdiend heeft €5.000 terugkrijgt van de Belastingdienst?” Deze vraagt wordt vaak door zzp’ers gesteld. Het klinkt natuurlijk ook...

Fiscale oudedagsreserve (FOR) voor zzp’ers

Als ondernemer is het belangrijk dat u ook nadenkt over uw pensioen, u moet dat namelijk zelf regelen naast uw AOW. De fiscale oudedagsreserve is een uitkomst voor zzp'ers. Met deze regeling kan u op een voordelige manier sparen voor uw pensioen. Wij leggen u uit hoe...

Zzp’er inhuren; waar moet ik op letten?

Als ondernemer kan een zzp'er inhuren soms makkelijker en voordeliger zijn dan het inhuren van personeel. Echter is het niet altijd mogelijk om een zzp'er in te huren en bent u soms genoodzaakt om personeel in loondienst te nemen. Wij leggen u graag uit waar u op moet...

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more

Grijs kenteken bij een bestelauto – Let hier op

Het grijze kenteken is voor auto's (vaak bestelbusjes) in Nederland die een belastingvoordeel hebben. Maar wat zijn de eisen aan zo'n grijs kenteken? En waar moet je als ondernemer op letten? Dat leggen wij jou uit. Wat is een grijs kenteken?   Een grijs kenteken...

read more