fbpx

 103 total views,  2 views today

Afgelopen jaar werd bekend gemaakt dat bedrijven gebruik moesten gaan maken van eHerkenning om veilig  in te loggen bij verschillende overheidsinstanties. eHerkenning is niet gratis en daarom is er nu een compensatieregeling. Wij leggen u uit wat deze compensatieregeling is en hoe u er gebruik van kunt maken. 

 

Wat is eHerkenning? 

eHerkenning is de manier waarmee u als ondernemer veilig kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Momenteel kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord of een DigiD. In de toekomst zal dit straks waarschijnlijk alleen nog met eHerkenning kunnen. eHerkenning kunt u bijvoorbeeld gebruiken om uw aangifte omzetbelasting in te vullen of voor het aanvragen van subsidies en vergunningen voor uw bedrijf.

Lees ook: Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

Compensatieregeling kosten eHerkenning?

De compensatieregeling voor de kosten van eHerkenning compenseert één eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie geldt op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. De vergoeding wordt betaald aan de ondernemer zelf en geldt alleen voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. U regelt dit bij één van de erkende leveranciers.

De vergoeding bedraagt ongeveer € 24: dat is de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel. In de loop van september kunt u de vergoeding online aanvragen via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

 

Voor wie geldt de compensatieregeling?

Alle organisaties die eHerkenning alleen nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen gebruik maken van de regeling. Dit geldt niet voor eenmanszaken. Eenmanszaken kunnen namelijk nog aangifte doen met DigiD. 

 

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

Voor het aanvragen van eHerkenning kunt u kiezen uit de zes leveranciers die vanuit eHerkenning zijn aangewezen. Eerst dient u te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft. eHerkenning heeft vijf betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over uw online identiteit. Het betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft is afhankelijk van waarvoor u eHerkenning zult gaan gebruiken.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

Omzet en winst; wat is het verschil?

Omzet en winst zijn twee termen die u als ondernemer erg vaak hoort en die ook van groot belang zijn. Daarom is het belangrijk om te weten wat deze twee termen betekenen maar ook wat het verschil is tussen omzet en winst. Wij zullen dat voor u uitleggen met duidelijke...

Boekhouden; 7 meest gemaakte fouten

Het is ondertussen alweer een aantal weken 2020. Tijd om de administratie over 2019 op orde te maken en de jaarafsluiting te doen. Tevens is het tijd om de btw-aangifte over het vierde kwartaal van 2019 in te dienen bij de Belastingdienst. Een drukke maand voor u als...

Hoe maak ik een verkoopfactuur?

Voor ondernemers is het belangrijk om een verkoopfactuur op de juiste manier te maken. Verkoopfacturen maken namelijk onderdeel uit van de boekhouding van uw onderneming. Maar wat is een verkoopfactuur eigenlijk en aan welke eisen moet het voldoen? Wij leggen het...

Algemene voorwaarden: heb ik ze nodig?

Algemene voorwaarden - de “kleine lettertjes” - veel ondernemers hebben ze al op laten stellen, maar nog lang niet alle ondernemers hebben dit laten doen. Ondanks dat het niet verplicht is om deze voorwaarden op te stellen kan het wel een hoop problemen voorkomen. Met...

Hoe gebruik ik de Visma Scanner?

Als u klant bent bij ZJ Advies dient u eens per maand uw bonnen te uploaden via STACK of de Visma Scanner. De Visma Scanner is erg makkelijk te gebruiken omdat u alleen een foto hoeft te maken van uw bon. Wij leggen u uit hoe de Visma scanner werkt.    Welke gegevens...

Dropshippen; btw berekenen – hoe werkt het?

Steeds vaker krijg ik telefoontjes van ondernemers die zich bezighouden met dropshipping. Vaak hebben deze dropshippers vragen over de btw. Er gaan op het internet namelijk veel artikelen rond waarin verteld wordt dat dropshippers vrijgesteld zijn van btw. Mijns...

read more

Uurtarief berekenen als ondernemer

Het uurtarief berekenen is voor elke ondernemer die diensten verleent een uitdagende taak. Wanneer u te veel vraagt voor uw diensten, kan dit ervoor zorgen dat u potentiële klanten misloopt. Een te laag uurtarief kan daarentegen ervoor zorgen dat u uw...

read more

Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Als u ondernemer bent, bent u niet automatisch ook ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wij leggen u graag uit wanneer u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.  Wat houdt de aangifte inkomstenbelasting in? Inprincipe dient iedereen met een inkomen aangifte...

read more