fbpx

Loading

Afgelopen jaar werd bekend gemaakt dat bedrijven gebruik moesten gaan maken van eHerkenning om veilig  in te loggen bij verschillende overheidsinstanties. eHerkenning is niet gratis en daarom is er nu een compensatieregeling. Wij leggen u uit wat deze compensatieregeling is en hoe u er gebruik van kunt maken. 

 

Wat is eHerkenning? 

eHerkenning is de manier waarmee u als ondernemer veilig kunt inloggen bij verschillende overheidsinstanties. Momenteel kunt u inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord of een DigiD. In de toekomst zal dit straks waarschijnlijk alleen nog met eHerkenning kunnen. eHerkenning kunt u bijvoorbeeld gebruiken om uw aangifte omzetbelasting in te vullen of voor het aanvragen van subsidies en vergunningen voor uw bedrijf.

Lees ook: Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

Compensatieregeling kosten eHerkenning?

De compensatieregeling voor de kosten van eHerkenning compenseert één eHerkenningsmiddel per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie geldt op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. De vergoeding wordt betaald aan de ondernemer zelf en geldt alleen voor het speciale Belastingdienst EH3-inlogmiddel. U regelt dit bij één van de erkende leveranciers.

De vergoeding bedraagt ongeveer € 24: dat is de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel. In de loop van september kunt u de vergoeding online aanvragen via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

 

Voor wie geldt de compensatieregeling?

Alle organisaties die eHerkenning alleen nodig hebben voor het doen van hun belastingaangiften kunnen gebruik maken van de regeling. Dit geldt niet voor eenmanszaken. Eenmanszaken kunnen namelijk nog aangifte doen met DigiD. 

 

Hoe vraag ik eHerkenning aan?

Voor het aanvragen van eHerkenning kunt u kiezen uit de zes leveranciers die vanuit eHerkenning zijn aangewezen. Eerst dient u te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft. eHerkenning heeft vijf betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over uw online identiteit. Het betrouwbaarheidsniveau dat u nodig heeft is afhankelijk van waarvoor u eHerkenning zult gaan gebruiken.

 

Boekhouding uitbesteden aan ZJ Advies

Als ondernemer kunt u de boekhouding en belastingaangifte al vanaf 49 euro (excl. btw) per maand uitbesteden aan ZJ Advies. Neem voor meer informatie contact met ons op of bekijk onze tarieven. U kunt ons ook op Facebook volgen om op de hoogte te blijven van het laatste fiscale nieuws. 

 

Alle informatie over een eenmanszaak

Wanneer u een bedrijf begint dient u de keuze te maken wat voor rechtsvorm uw bedrijf wordt. Zo kunt u kiezen uit meerdere rechtsvormen; een eenmanszaak, een vennootschap onder firma, maatschap, een BV, CV of NV. In dit blog vertellen wij u alle informatie die u...

Alle informatie over een vennootschap onder firma (vof)

Wanneer u een bedrijf begint dient u de keuze te maken wat voor rechtsvorm uw bedrijf wordt. Wanneer u alleen een bedrijf begint is dit vaak een eenmanszaak of een BV. Wanneer u met meerdere personen een bedrijf begint dan is een vennootschap onder firma, ook wel vof...

Wat is eHerkenning en hoe vraag je het aan?

U heeft vast wel een eHerkenning voorbij zien komen, maar wat is het eigenlijk en is het verplicht voor ondernemers om aan te vragen? Wij zullen u precies uitleggen wat eHerkenning is, hoe u eHerkenning aanvraagt, wat de kosten zijn van eHerkenning en wij vertellen u...

Schijnzelfstandigheid: Ben ik een schijnzelfstandige?

Bent u een opdrachtgever en werkt u veel met zzp’ers? Of bent u een zzp’er en werkt u voor een opdrachtgever? Let dan goed op! De Belastingdienst zal vanaf oktober 2019 meer controle gaan houden op het tegengaan schijnzelfstandigheid. Dit toezicht kan bijvoorbeeld...

Hoe vitaal is uw bedrijf? Doe de gratis scan

Heeft u een MKB-bedrijf gevestigd in Flevoland en bent u benieuwd hoe vitaal uw organisatie is? Het MKB Schakelteam heeft een vitaliteitsscan ontwikkeld, waarmee direct helderheid ontvangt over hoe u ervoor staat op de zes thema’s: strategie; organisatie; personeel;...

Belangrijke informatie over de Wet DBA

Vanaf 1 januari 2025 kan de Belastingdienst gaan handhaven of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ik geef u graag inzicht in een aantal meest gestelde vragen over de Wet DBA en de handhaving hiervan. Wanneer is er sprake van een fictieve dienstbetrekking?...

read more

WET DBA: Handhaving schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de wet DBA handhaven. Dit betekent dat de Belastingdienst gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Er is nog veel onduidelijk, maar ik leg u graag uit wat dit mogelijk voor u en uw bedrijf kan betekenen. Wanneer ben ik...

read more

Onze klanten: The M Bar

Wij zetten graag onze klanten in de spotlight, deze keer is dat Zoë Adriaanse van The M Bar. Zoë deelt haar verhaal en ondernemingstips met u en vertelt hoe ZJ Advies haar helpt met de boekhouding.   Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?  Ik ben Zoë Adriaanse en ik...

read more